Zwrot pieniędzy za wezwania do opłaty parkingowej. Decyzja UOKiK

Maksym SłomskiSkomentuj
Zwrot pieniędzy za wezwania do opłaty parkingowej. Decyzja UOKiK

Zapadła decyzja w sprawie parkingów prowadzonych przez WEIP w całej Polsce. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się jej działalności, w efekcie czego prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakazał zwrot pobranych przez nią pieniędzy. Chodzi o niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia parkingowej opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.

Opłata za brak biletu parkingowego. Wezwania do opłaty parkingowej od WEIP

Chyba wszyscy mieszkańcy bloków w Polsce znają problem dotyczący miejsc parkingowych. Kierowcy spoza wspólnot ignorują znaki dotyczące zakazu parkowania, a straż miejska odmawia interwencji. Analogicznie wygląda sytuacja pod supermarketami, gdzie nierzadko parkują osoby nie robiące w nich zakupów. Wspólnoty mieszkaniowe, ale też centra handlowe i placówki użyteczności publicznej często sięgają po pomoc operatorów parkingów komercyjnych. Działalność niektórych przebiega na granicy prawa. UOKiK nakazał właśnie jednemu z nich, firmie WEIP, zwrócić pieniądze pobrane za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.

WEIP opiekuje się parkingami m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi na jego praktyki. Prezes UOKiK po przeprowadzonym postępowaniu zobowiązał spółkę WEIP do zwrotu klientom pieniędzy. Z analizy wynikło, ze opłaty dodatkowe nakładano nawet wtedy, gdy klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował w momencie wystawienia opłaty dodatkowej ważnym biletem parkingowym. To sytuacje, w których na przykład bilet nie był położony w widocznym miejscu.

UOKiK nie spodobały się też zapisy w regulaminie, wskazujące na to, iż w w razie niewniesienia opłaty dodatkowej prowadzone będzie postępowanie windykacyjne i egzekucyjne. Jego koszt miał być przenoszony na klienta. Twierdzenia o nieuchronności zdarzeń wprowadzało konsumentów w błąd.

Do WEIP miało trafiać rocznie kilka tysięcy reklamacji, a większość z nich była odrzucana – w wielu przypadkach niesłusznie. W błąd wprowadzał nawet wskazany sposób składania reklamacji – internetowo lub listownie. UOKiK uznał, że można ją składać też mailowo lub osobiście.

Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji

– przekazał Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Konsekwencje dla WEIP

Jeśli wpłaciłeś WEIP pieniądze, prawdopodobnie możesz liczyć na zwrot. Stanie się tak także w przypadku negatywnie rozpatrzonych reklamacji, jeśli dołączyłeś dowód w postaci ważnego biletu parkingowego

Wszyscy konsumenci, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo  posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu, mogą liczyć na zwrot niesłusznie naliczonych opłat

– czytamy.

Osoby, którym przysługuje zwrot środków i które złożyły reklamacje, zostaną o tym indywidualnie poinformowane.

Decyzja jest prawomocna.

Źródło: UOKiK, zdj. tyt. WEIP

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.