12 mln złotych za wymianę baterii w autobusach elektrycznych w Krakowie

Maksym SłomskiSkomentuj
12 mln złotych za wymianę baterii w autobusach elektrycznych w Krakowie

Autobusy elektryczne wykorzystywane są do przewozu pasażerów w wielu polskich miastach. Radzą sobie dość dobrze, choć czasem towarzyszą im drobne wpadki. Tej zimy na przykład jeden z autobusów elektrycznych PKM Katowice rozładował się w trakcie kursu. Zasięg bywa oczywiście piętą achillesową, co pokazuje przykład Gdańska. Z początkiem lutego bieżącego roku podawaliśmy, że pragnący uniknąć podobnych wpadek Kraków planuje wymianę baterii w 20 miejskich autobusach elektrycznych. Właśnie poznaliśmy koszt tego przedsięwzięcia.

Wymiana baterii w autobusach elektrycznych w Krakowie tania nie będzie

Mniej więcej dwa miesiące temu ogłoszono przetarg na tzw. retrofit baterii trakcyjnych w autobusach elektrycznych w Krakowie. Chodzi o 17 egzemplarzy autobusów Solaris Urbino 12E z bateriami 160 kWh i 3 przegubowych Solaris Urbino 18E z bateriami 200 kWh. Miasto postanowiło nie tylko wymienić, ale przy okazji ulepszyć baterie i postawić na takie ze zwiększoną do 210 i 280 kWh pojemnością. Do przetargu zgłosiło się już dwóch oferentów.

Wymiana baterii w kilkuletnich autobusach elektrycznych w Krakowie zaboli miasto. 28 marca krakowski przewoźnik (MPK Kraków) otworzył oferty w dwóch postępowaniach przetargowych. W postępowaniu na wymianę akumulatorów oferty złożyły firmy Solaris Bus & Coach (14,2 mln zł brutto) i Ennovation Technology (ponad 12,1 mln zł brutto). Jak widać tanio nie będzie. Jedynym kryterium wyboru będzie cena, ale oferty będą weryfikowane i sprawdzane.

Jak koszt wymiany baterii ma się do ceny nowych pojazdów? Wiemy, że w 2020 roku zakup 50 Solarisów Urbino 18 electric kosztował MPK w Krakowie 165,44 mln złotych.

MPK Kraków chce, aby baterie po wymianie gwarantowały co najmniej 150 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Wykonawca modyfikacji musi też udzielić na nie 36-miesięcznej gwarancji.

Źródło: krknews.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.