Temu depcze po piętach Allegro. Nie respektuje polskiego prawa

Maksym SłomskiSkomentuj
Temu depcze po piętach Allegro. Nie respektuje polskiego prawa

Chińska platforma zakupowa Temu coraz częściej skupia na sobie uwagę Polaków robiących zakupy w sieci. Niektórzy eksperci ostrzegają przed zakupami na Temu, a prawnicy zwracają uwagę, że podmiot ten nie respektuje polskich praw. W przeciwieństwie do AliExpress, Temu za nic ma przepisy dyrektywy Omnibus, obowiązujące w naszym kraju od 2023 roku. To między innymi dzięki takim nieuczciwym praktykom e-handlowy gigant Temu depcze już po piętach Allegro.

Temu dogania Allegro

Zmiany narzucane przez Unię Europejską można oceniać bardzo różnie, ale dyrektywa Omnibus bezapelacyjnie przyniosła wiele dobrego konsumentom. Na jej mocy sprzedawcy w razie organizowania przecen i promocji mają obowiązek informowania kupujących o najniższej cenie danego towaru z ostatnich 30 dni. Ma to położyć kres pseudopromocjom i… od jakiegoś czasu skutecznie kładzie – Polacy nie dają się już tak łatwo nabierać. Do dyrektywy dostosowało się oczywiście Allegro, a nawet AliExpress, ale wciąż lekceważy ją Temu. I między innymi dzięki temu święci triumfy.

Jak podaje RP.pl, powołująca się na wyniki badania Gemius Mediapanel za styczeń 2024 roku, grupa Whaleco, właściciel Temu, miała w Polsce aż 14,9 mln realnych użytkowników (RU). Grupa Allegro (dane dla aplikacji Allegro i Allegro.pl) miała dla porównania 20,1 mln RU.

AliExpress najniższa cena z 30 dni
AliExpress potrafiło się dostosować i pokazuje najniższą cenę z 30 dni. Temu w tej sprawie milczy. | Źródło: mat. własny – zrzut ekranu z AliExpress

Cytowana przez RP.pl Weronika Szczepanik, menedżer z dentsu Polska zwraca uwagę, że Temu to spółka zależna PDD Holdings, notowanej na giełdzie nowojorskiej. Ma spółki zależne zarejestrowane przede wszystkim w Chinach, przez co może podlegać chińskiemu prawo. Dla polskiego konsumenta nie powinna to mieć jednak znaczenia. AliExpress po apelu prezesa UOKiK dostosowała platformę do polskiego konsumenta, ale Temu tego nie robi.

Branża traktuje Temu jako nieuczciwą konkurencję, choć sama do niedawna stosowała podobne praktyki. Na Temu jest całe zatrzęsienie pseudopromocji w postaci chociażby gigantycznych obniżek od zupełnie nierealnych cen wyjściowych.

Biuro prasowe Temu nie odpowiedziało na pytania dziennikarzy RP.pl pomimo kilkukrotnie przesuwanego terminu. Zasłaniano się… nadmierną liczbą pytań dotyczących firmy.

Źródło: RP

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.