Samochody elektryczne z roku na rok sprzedają się coraz lepiej i wiele wskazuje na to, że ten trend się utrzyma. Dosłownie kilka dni temu informowaliśmy Was o tym, że lipiec był pierwszym miesiącem w historii, kiedy elektryki BEV sprzedawały się lepiej niż samochody z silnikami diesla. Nieco wcześniej Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) podało, że Tesla Model Y była najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w 1. kwartale 2023 roku. Jak się okazuje, sytuacja jest analogiczna w perspektywie półrocznej.
Samochody elektryczne coraz popularniejsze
Europejczycy ochoczo sięgają po samochody elektryczne. Ich sprzedaż w ujęciu rok do roku wzrosła aż o 45 procent, czemu towarzyszył 2,9-procentowy spadek zainteresowania autami z silnikami wysokoprężnymi. Pod uwagę w swoim badaniu ACEA wzięła 31 krajów Europy (Unia Europejska, EFTA i Wielka Brytania), gdzie przez pierwsze półrocze tego roku zarejestrowano 6 588 937 nowych aut osobowych. To o 17,6 procent więcej niż w analogicznym okresie w 2022 roku.
Jesteście zapewne ciekawi tego, jakie auta sprzedawały się najlepiej od początku stycznia do końca czerwca tego roku, więc nie będę Was trzymał dłużej w niepewności. Na podium tuż za Tesla Model Y uplasowały się Dacia Sandero oraz Volkswagen T-Roc. Tuż za nimi znalazły się Opel Corsa i bliźniaczy Peugeot 208. TOP 10 zestawienia wygląda następująco:
- 1. Tesla Model Y – 125 144 sprzedanych aut (+211,70 proc.)
- 2. Dacia Sandero – 118 883 aut (+25,90 proc.)
- 3. Volkswagen T-Roc – 107 249 aut (+30,20 proc.)
- 4. Opel Corsa – 102 082 aut (+18,10 proc.)
- 5. Peugeot 208 – 101 151 aut (-5,10 proc.)
- 6. Renault Clio – 96 135 aut (+43,30 proc.)
- 7. Toyota Yaris Cross – 90 135 aut (+48,40 proc.)
- 8. Volkswagen Tiguan – 88 020 aut (+46,10 proc.)
- 9. Volkswagen Golf – 85 730 aut (-1,30 proc.)
- 10. Dacia Duster – 82 813 aut (+19,50 proc.)
Zaskoczeni? Jeśli zastanawiacie się, gdzie znajduje się w zestawieniu Tesla Model 3, odpowiadam: poza TOP45. Na 45. miejscu znalazło się BMW X1 z wynikiem 40874 sprzedanych egzemplarzy, co pokazuje, że różnice pomiędzy miejscem 10. na liście oraz 45. nie są gigantyczne.
Najpopularniejsze napędy w nowych autach
ACEA podaje przy okazji, jaki jest udział poszczególnych rodzajów napędów aut w całościowej sprzedaży, dane dotyczą oczywiście 1. półrocza 2023 roku. Królują „benzyniaki”, które wyprzedzają klasyczne hybrydy (HEV) ujęte w danych wraz z tzw. miękkimi hybrydami (MHEV) oraz… samochody elektryczne, stanowiące trzecią siłę z wynikiem 14,2 procent.
- Benzyna – 37,4 proc.
- Hybrydy (w tym MHEV) – 25,7 proc.
- Elektryczne (BEV) – 14,2 proc.
- Diesle – 12,8 proc.
- Hybrydy plug-in – 7,3 proc.
- Inne – 2,6 proc.
Sprzedaż nowych samochodów w Europie
Całościowo Polska jest siódmym pod względem wielkości rynkiem pod względem sprzedaży nowych samochodów. Najwięcej sprzedano ich w Niemczech (1 396 870), Wielkiej Brytanii (949 720) oraz Francji (889 776). W Polsce sprzedaż nowych aut opiewała na 238 672 sztuki, co oznacza 12,4-procentowy wzrost względem tego samego okresu w roku 2022.
- 1. Niemcy – 1 396 870 (+12,8 proc. vs I-VI 2022 r.)
- 2. Wielka Brytania – 949 720 (+18,4 proc.)
- 3. Francja – 889 776 (+15,3 proc.)
- 4. Włochy – 840 750 (+22,8 proc.)
- 5. Hiszpania – 505 421 (+24 proc.)
- 6. Belgia – 264 475 (+35,4 proc.)
- 7. Polska – 238 672 (+12,4 proc.)
- 8. Holandia – 201 792 (+31,3 proc.)
- 9. Szwecja – 140 663 (-2,4 proc.)
- 10. Austria – 126 690 (+16,7 proc.)
Źródło: ACEA