Europejczycy kochają samochody elektryczne. Diesle w odwrocie

Maksym SłomskiSkomentuj
Europejczycy kochają samochody elektryczne. Diesle w odwrocie
No i stało się. Kierowcy w Unii Europejskiej po raz pierwszy w historii częściej kupowali samochody w pełni elektryczne (BEV) niż te z silnikiem diesla. Najnowszy raport opublikowany przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) nie pozostawia złudzeń: diesle są w zdecydowanym odwrocie. W raporcie za maj 2023 roku, opisywanym przez nas miesiąc temu, silniki wysokoprężne miały niewielką już tylko przewagę.

Europejczycy coraz chętniej kupują elektryki

Czerwiec 2023 roku to pierwszy miesiąc w historii, kiedy auta w pełni elektryczne sprzedawały się lepiej niż diesle w krajach Unii Europejskiej. W ubiegłym miesiącu sprzedano 158 252 egzemplarze nowych elektryków typu BEV, co stanowiło 15,1 procenta wszystkich sprzedanych aut. Dla porównania, w tym samym miesiącu swoich właścicieli znalazło 139 595 egzemplarzy aut zasilanych olejem napędowym, co stanowiło 13,4 procent całego rynku.

nowe samochody sprzedaz 2023

Procentowy udział w sprzedaży poszczególnych typów nowych samochodów w Unii Europejskiej w czerwcu 2023 roku. | Źródło: ACEA

W całej Unii Europejskiej w pierwszym półroczu 2023 roku sprzedano o 53,8 procent więcej aut elektrycznych niż w 2022 roku. Liczbowo jest to różnica 703 586 do 457 567 sprzedanych egzemplarzy. Spadła jednocześnie rokroczna sprzedaż samochodów z silnikami diesla – o 1,8 procent.

Najwięcej aut elektrycznych sprzedano w Niemczech (220 244), Francji (137 919), Holandii (58 272), Szwecji (52 439) oraz Belgii (43 578). Polska wcale nie wypada na tym tle tragicznie z 13. wynikiem i 8495 sprzedanymi pojazdami BEV. W przypadku Polski to wzrost o 76,7 procent w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku.

Samochody benzynowe nadal na czele stawki

Samochody wyłącznie benzynowe stanowiły 36,3 procenta wszystkich sprzedanych aut (379 607 egzemplarzy). Na drugim miejscu uplasowały się klasyczne hybrydy typu HEV z udziałem na poziomie 24,3 procenta (254 100 aut) – prawdopodobnie wliczono tu także tzw. miękkie hybrydy (MHEV).

Źródło: ACEA, zdj. tyt. Volvo

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.