Nowe auta służbowe tylko elektryczne. Koniec dobrowolności

Maksym SłomskiSkomentuj
Nowe auta służbowe tylko elektryczne. Koniec dobrowolności
Czy samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji? Zdania na ten temat są podzielone, ale skoro Unia Europejska postuluje wprowadzenie zakazu sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym do 2035 roku, to los motoryzacji w tradycyjnym kształcie wydaje się przesądzony. Podczas gdy mający zasobne portfele i warunki do ładowania samochodów elektrycznych w domu zwolennicy elektromobilności z lubością ujeżdżają elektryki już teraz, spore grono konsumentów wzbrania się przed porzucaniem swoich aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Pracownicy z Niemiec i Stanów Zjednoczonych, korzystający z samochodów służbowych niemieckiego operatora Deutsche Telekom, nie będą mieli żadnego wyboru, a przynajmniej jeśli chodzi o pojazdy firmowe.

Polecamy: Norwegowie przestają kochać samochody elektryczne. Wystarczyło cofnąć przywileje

Samochody służbowe tylko elektryczne

Jeśli samochód firmowy, to tylko Diesel. Takie przekonanie króluje w firmach na całym świecie od wielu dekad. Oszczędności na paliwie w długich trasach sprawiały, że to właśnie olej napędowy „zasilał” pojazdy w każdej korporacji. Teraz powoli ma się to zmieniać. Deutsche Telekom to pierwsza duża firma, która od 1 stycznia tego roku wymienia samochody służbowe wyłącznie na auta elektryczne. Przypominam, że do Deutsche Telekom należy m.in. T-Mobile Polska.

Nie przegap: Niemcy przyjechali Teslą do Polski. Mają dość samochodów elektrycznych

volvo xc40 recharge

Volvo XC40 Recharge. | Źródło: Volvo

Olga Nevska, dyrektorka odpowiedzialna za zarządzanie flotą w Deutsche Telekom, przekazała w rozmowie z automobilwoche.de, że jeszcze przed wprowadzeniem wymogów aż 40 procent pracowników mogących dokonać wyboru swojego auta służbowego, wybierało samochody elektryczne. Na taki luksus mogą pozwolić sobie użytkownicy około 6 tysięcy pojazdów z całej floty 23 tysięcy samochodów firmy poruszających się po niemieckich drogach. 

Co ważne, hybrydy plug-in nie są klasyfikowane jako samochody elektryczne. Pracownicy Deutsche Telekom mogą przesiadać się jedynie na BEV-y, będące samochodami zasilanymi wyłącznie prądem.

Sprawdź: Ile kosztuje ładowanie samochodów elektrycznych w 2023? Policzyłem to i jestem przerażony

Już wkrótce drogą Deutsche Telekom mogą podążyć inne firmy. Wszyscy wiemy doskonale, jak wielką rolę w narracji PR-owej korporacji pełni obecnie troska o środowisko. Niezależnie od tego czy jest to zwykły greenwashing, czy faktyczna chęć poprawy sytuacji na świecie, temat ten będzie budził ogromne kontrowersje.

W Niemczech brakuje stacji ładowania

Lubię często przypominać osobom ślepo zapatrzonym w samochody elektryczne, że te są świetnym rozwiązaniem dla użytkowników mogących ładować je wygodnie w domu i jeżdżących nimi „wkoło komina”. Sieć ładowarek publicznych w Polsce jest fatalna i zgodzi się z tym niemal każdy dziennikarz przemieszczający się regularnie prasowymi modelami elektryków. Najlepszym na to dowodem niechaj będzie to, że w Niemczech jest 30 razy więcej stacji ładowania (!) niż w Polsce, a mimo to Niemcy narzekają, że jest ich zdecydowanie zbyt mało.

elektryczny fiat 500
Nowy Fiat 500 – elektryczny. | Źródło: Fiat

W Polsce w grudniu 2022 roku znajdowało się ok. 2565 stacji ładowania. W Niemczech istnieje 3121 ładowarek… o mocy powyżej 299 kW. Łącznie kierowcy przemieszczający się po niemieckich drogach mogli korzystać wtedy z aż 76 561 publicznych stacji ładowania.

Tylko przypomnę, że Polska poparła zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. Czy politycy robią cokolwiek w kierunku poprawy infrastruktury stacji ładowania pojazdów elektrycznych? Myślę, że każdy jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie samodzielnie.

Źródło: automobilwoche.de via Auto Świat EV

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.