Kierowcy w UE coraz rzadziej kupują diesle. Coraz chętniej wybierają elektryki

Maksym SłomskiSkomentuj
Kierowcy w UE coraz rzadziej kupują diesle. Coraz chętniej wybierają elektryki
ACEA, czyli Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów, opublikowało nowe dane na temat rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej oraz w poszczególnych krajach członkowskich. Dla wielu może się to okazać szokujące, ale samochody z silnikiem diesla odchodzą w niepamięć. Po części jest to zasługa wycinania ich z ofert przez część producentów, ale w pewnej mierze również zasługa przekonywania się kierowców idei do samochodów elektrycznych. Statystyki nie kłamią.

Sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej w maju 2023 roku

W maju 2023 roku rynek samochodów w Unii Europejskiej zauważył znaczący wzrost rejestracji nowych aut. Zarejestrowano blisko milion nowych aut, czyli aż o 18,5 procenta więcej niż w maju 2022 roku. Spory wpływ ma na to oczywiście wzrost dostępności, ale może mieć też… inflacja. Ludzie kupują auta, póki są tanie, czyli drogie, ale tańsze niż za jakiś czas.

Największy wzrost rejestracji nowych samochodów odnotowano we Włoszech (+23,1 procent), w Niemczech (+19,2 procent) i we Francji (+14,8 procent). Od stycznia do maja 2023 roku przybyło w krajach Wspólnoty 4,4 miliona nowych samochodów. Ciekawie prezentuje się zainteresowanie autami w podziale na rodzaj napędu.

Samochody benzynowe nadal stanowią lwią część sprzedaży z wynikiem 36,5 procenta udziałów. Drugie miejsce zajmują jednak klasyczne hybrydy (HEV), legitymujące się 25 procent udziału w rynku. Kolejne miejsce przypada samochodom z silnikami Diesla – 14,3 procent, które to auta cieszą się słabnącą rokrocznie popularnością. Co zaskakujące, tuż za nimi plasują się coraz popularniejsze auta zasilane wyłącznie prądem (BEV) – 13,8 procent. Hybrydy plug-in (PHEV) to 7,4 procenta rynku, a „inne” to 3,1 procenta.

sprzedaz nowych samochodow ue

Rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej w maju 2023 roku. | Źródło: ACEA

No dobra, nie raz już przekonaliśmy się, że to co dzieje się statystycznie w Unii Europejskiej nie bardzo dotyczy Polski. Jak jest tym razem? Na szczęście ACEA zgromadziła również dane dotyczące naszego kraju.

Sprzedaż samochodów w Polsce w maju 2023 roku

W maju 2023 roku w Polsce 44,7 procent wszystkich rejestracji stanowiły rejestracje samochodów spalinowych. Drugie miejsce na podium przypada klasycznym hybrydom (HEV), które stanowiły aż 35,3 procenta wszystkich rejestracji. Auta z silnikiem Diesla? Poniżej średniej unijnej – 10,9 procenta. Czwarte miejsce, podobnie jak w rankingu ogólnym, przypadło pojazdom w pełni elektrycznym (BEV), jednak ich udział to jedynie 3,5 procenta. W takim kraju jak nasz to nic dziwnego… Hybrydy plug-in to 3,1 procenta wszystkich rejestracji w Polsce.

Czytaj także: Polska na ostatnim miejscu rankingu gotowości na auta elektryczne

Eksperci nie mają wątpliwości. Obserwując obecne trendy, samochody z silnikiem Diesla wypadną z podium sprzedaży jeszcze w tym roku i ich miejsce zajmą elektryki. Nikt nie spodziewa się, aby ludzie sami z siebie przestali kupować auta na olej napędowy – prędzej ich sprzedaży zakaże Unia Europejska.

Źródło: ACEA

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.