Odkrycie, które zmieni wszystko? Wszechświat rozszerza się inaczej niż sądzono

Odkrycie, które zmieni wszystko? Wszechświat rozszerza się inaczej niż sądzono

Badania prowadzone przez naukowców z Berkeley Lab doprowadziły do stworzenia największej trójwymiarowej mapy Wszechświata, charakteryzującej się precyzją pomiarów na poziomie 1 procenta. Rzuca ona zupełnie nowe światło na zrozumienie ciemnej energii i dynamiki rozwoju kosmosu, stawiając pod znakiem zapytania dotychczasowe teorie. Wszechświat ma rozszerzać się w inny sposób, niż do tej pory uważano.

Nowa trójwymiarowa mapa kosmosu sugeruje sposób, w jaki rozszerza się Wszechświat

Naukowcy przez ostatnie lata, za pomocą instrumentu DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument), prowadzili pomiary odległości do 35 milionów galaktyk i 2,4 miliona kwazarów na znacznym wycinku nieba. W idealnych warunkach co 20 minut DESI spoglądał na kolejne 5000 galaktyk, sprawdzając aż 100000 z nich w ciągu nocy. Badania te umożliwiły stworzenie największej i najbardziej precyzyjnej mapy kosmosu w historii.

Analiza danych z DESI wskazuje na możliwość zmian ciemnej energii w czasie, co stawia pod znakiem zapytania dotychczasowe modele teoretyczne. Odkrycia te mogą mieć istotne konsekwencje dla naszego zrozumienia fundamentalnych zasad fizyki, w tym teorii Wielkiego Wybuchu oraz rozszerzania się Wszechświata. Dokładność DESI w zakresie pomiaru jego ekspansji na przestrzeni 11 miliardów lat wynosi 0,5 procent, a najodleglejsza epoka, obejmująca 8–11 miliardów lat, cechuje się dokładnością na poziomie 0,82 procent.

Mapa kosmosu stworzona przez DESI pozwala obserwować skupiska galaktyk oraz puste przestrzenie, dostarczając cennych informacji na temat historii i ewolucji Wszechświata. Badania nad kosmicznymi strukturami takimi jak „bańki” BAO (Baryon Acoustic Oscillations) mogą dostarczyć kluczowych danych dotyczących ciemnej energii i dynamiki ekspansji Wszechświata.

Kluczowe zachowanie ciemnej energii

Trójwymiarowa mapa kosmosu potwierdza, że ekspansja Wszechświata przyspiesza. Wskazuje też na to, że ciemna energia nie jest stała w czasie, jak wcześniej sugerowano.

Nasze obserwacje sugerują, że ciemna energia faktycznie zmienia się w czasie, co jest dość ekscytujące, bo do tej pory zakładano, że jest czymś stałym

– skomentowała w rozmowie z  The Guardian doktor Seshadri Nadathur, współautorka książki i starszy pracownik naukowy w Instytucie Kosmologii i Grawitacji Uniwersytetu w Portsmouth.

Źródło: The Guardian, zdj. tyt. Canva Pro