Dwa teleskopy połączyły siły i uchwyciły niesamowity kosmiczny widok

Dwa teleskopy połączyły siły i uchwyciły niesamowity kosmiczny widok
Europejska Agencja Kosmiczna pokazała, jakie możliwości oferuje połączenie danych pochodzących z dwóch różnych teleskopów, prowadzących obserwacje w różnych zakresach długości fal. Cóż, rezultaty takiego działania zapierają dech w piersiach.

Europejska Agencja Kosmiczna połączyła dane zebrane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a oraz nowy Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, by dostarczyć nowe wyjątkowe zdjęcie galaktyki Messier 74. Ta, znana też jako M74 lub NGC 628, jest dużą galaktyką spiralną znajdującą się około 32 miliony lat świetlnych od Ziemi, w gwiazdozbiorze Ryb.

Messier 74 w obiektywie

Galaktyka Messier 74 została odkryta w 1780 roku przez Pierre’a Méchaina. Jej średnica wynosi 95 tysięcy lat świetlnych i szacuje się, że zawiera około 100 miliardów gwiazd. Galaktyka ta często jest na celowniku astronomów ze względu na jej dobrze wykształcone ramiona spiralne.

Na poniższym zdjęciu M74 uzyskanym dzięki danym z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba czerwony kolor reprezentuje pył, a pomarańczowy kolor gorący pył. Jądro galaktyki i młode gwiazdy pokazano na niebiesko, a starsze i cięższe gwiazdy na zielono i sinoniebiesko. Różowe regiony to obszary gwiazdotwórcze.

m74-kompozyt

Obraz galaktyki Messier 74 uzyskany po połączeniu danych z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. | Źródło: ESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee/PHANGS-JWST Team; ESA/Hubble & NASA, R. Chandar, J. Schmidt

Rezultat pracy dwóch teleskopów

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przyjrzał się galaktyce Messier 74 z pomocą swojego instrumentu prowadzącego obserwacje w zakresie średniej podczerwieni – MIRI (Mid-Infrared Instrument). Instrument ten uwydatnił gaz i pył w ramionach spiralnych galaktyki. Zapewnił on też jednak niezakłócony widok gromady gwiazd znajdującej się w jądrze galaktyki.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił z kolei ostre obrazy Messier 74 w zakresie światła ultrafioletowego i widzialnego. Wykonał on je przy pomocy kamery ACS (Advanced Camera for Surveys).

m74-porownanie
Porównanie zdjęć M74 wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Hubble, przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i kompozytu ich danych. | Źródło: ESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee/PHANGS-JWST Team; ESA/Hubble & NASA, R. Chandar, J. Schmidt

Zwiastun przyszłości astronomii

ESA informuje, że obserwacje przeprowadzone w celu stworzenia powyższego obrazu Messier 74 były częścią większego przedsięwzięcia. Naukowcy chcą zobrazować 19 galaktyk gwiazdotwórczych w widmie podczerwonym w ramach międzynarodowej współpracy PHANGS.

W przyszłości łączenie danych obserwacyjnych z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba powinno nie dość że dostarczyć kolejne piękne widoki, to pozwolić lepiej zrozumieć astronomom pewne kosmiczne cuda. Spodziewamy się zatem bardzo ekscytujących odkryć.

Źródło: ESA, fot. tyt. ESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee/PHANGS-JWST Team