Koniec ze spalinowymi ciężarówkami do 2030 roku. Tiry na tory?

Maksym SłomskiSkomentuj
Koniec ze spalinowymi ciężarówkami do 2030 roku. Tiry na tory?

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku nie jest jeszcze przesądzony, choć wiele wskazuje na to, że może faktycznie wejść on w życie. Znacznie bardziej rygorystyczne podejście do rozbratu z motoryzacją spalinową wykazują Norwegowie. Norwegia dąży do zakazu sprzedaży samochodów spalinowych już od 2025 roku. Teraz okazało się, że od 2030 roku bezemisyjne w tym kraju mają być nawet ciężarówki. Zakaz sprzedaży ciężarówek spalinowych już za 7 lat brzmi jak szalony pomysł, ale w tym kraju to się może udać.

Zakaz sprzedaży ciężarówek spalinowych w Norwegii

Od 2030 roku wszystkie nowe ciężarówki w Norwegii będą musiały być pojazdami bezemisyjnymi – elektrycznymi lub napędzanymi biogazem. Takie przepisy uchwalił właśnie tamtejszy parlament. Poprzedni cel Krajowego Planu Transportowego zakładał, że do 2030 roku tylko połowa nowych ciężarówek będzie bezemisyjna. Założenia uznano za przestarzałe i postanowiono je zaktualizować.

W ramach negocjacji budżetowych posłowie zdecydowali o zwiększeniu budżetu norweskiej agencji rozwoju biznesu Enova na zeroemisyjne ciężarówki o 285 mln koron (ok. 106 mln złotych). Kolejnym krokiem będzie zwiększenie do końca 2024 roku odsetka nowych samochodów ciężarowych o napędzie elektrycznym z 10 do 20 procent.

Ciężarówki elektryczne Tesla Semi
Ciężarówki elektryczne Tesla Semi. | Źródło: Tesla

Nie muszę chyba mówić, że sektor transportowy w przypadku ciężarówek w dużej mierze bazuje na silnikach diesla. Te cechują się naprawdę sporym zasięgiem, czego o ciężarówkach elektrycznych powiedzieć nie można. Dość rzec, że w 2022 roku ciężarówki z silnikami diesla stanowiły 80 procent sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w Norwegii. Przypominam, że samochody elektryczne w 2023 roku stanowią w Norwegii z kolei aż 83 procent rynku.

Prawdopodobnie wcale nie będzie tak, że w Norwegii nastąpi boom na ciężarówki elektryczne. Zakaz sprzedaży ciężarówek spalinowych przyczyni się raczej do rozwoju pojazdów na biometan, który odegra kluczową rolę w rozwoju przyjaźniejszego dla środowiska podejścia do transportu ciężkiego.

Jak to w przypadku Norwegii, zapowiedziano już wdrożenie odpowiednich zachęt finansowych dla przedsiębiorstw pragnących sięgnąć po elektryczne ciężarówki. Obejmują one ulgi podatkowe, dotacje i pożyczki na preferencyjnych warunkach. Do 2025 roku ma powstać 19 nowych stacji ładowania dla ciężarówek elektrycznych z łącznie 108 punktami ładowania.

A może po prostu… Tiry na tory?

Źródło: Medium

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.