Co trzeci internauta w Polsce blokuje reklamy online

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Co trzeci internauta w Polsce blokuje reklamy online
{reklama-artykul}
Nawet 7 mln użytkowników, czyli co trzeci internauta w Polsce (34,4 proc.), blokuje reklamę online. Takie wnioski płyną z raportu autorstwa Cloud Technologies, polskiej spółki specjalizującej się w Big Data marketingu i personalizacji reklamy online.

Badanie zrealizowano w oparciu o analitykę danych z ponad 100 mln urządzeń podpiętych do globalnej Sieci. To pierwsze w Polsce badanie rynkowe sprawdzające faktyczną, a nie tylko deklaratywną, skalę popularności rozwiązań do blokowania reklam w Sieci wśród internautów.

Z badania przeprowadzonego przez Cloud Technologies wynika ponadto, że reklamę online najrzadziej blokują internauci korzystający z urządzeń mobilnych: w tym segmencie odsetek blokujących sięgnął raptem 1,3 proc.

Zgodnie z raportem Cloud Technologies wśród systemów operacyjnych prym wiodą użytkownicy MacOS. Odsetek użytkowników blokujących reklamę online jest największy właśnie w tej grupie internautów i sięga 37,82 proc. Na drugim miejscu, z nieznacznie gorszym wynikiem, uplasowali się użytkownicy systemu Windows, wśród których 36,45 proc. korzysta z wtyczek lub rozszerzeń blokujących reklamę online. Trzecie miejsce, z wynikiem 36,07 proc, zajęli użytkownicy systemu Linux. Poza podium, ze znacznie już mniejszym odsetkiem blokujących, znaleźli się kolejno: użytkownicy systemu Android (reklamę blokuje raptem 1,43 proc. z nich) oraz iOS (0,28 proc.).

Z kolei w podziale na konkretne przeglądarki internetowe zdecydowanie najwięcej blokujących użytkowników (37,99 proc.) korzysta z Firefoxa. Tuż za nimi największy odsetek użytkowników blokujących reklamę online korzysta z Chrome (30,25 proc.) oraz Opery (29,66 proc.). Z kolei w przeglądarce Safari reklamy blokuje raptem 5,41 proc. użytkowników. Najniższy odsetek blokujących odnotowano u osób korzystających z przeglądarki Edge: raptem 0,43 proc. Ten ostatni wynik można wytłumaczyć zarówno faktem, iż najnowsza przeglądarka Microsoftu umożliwia natywne pozbycie się reklam dzięki funkcji „Widok do czytania”, a ponadto nie posiada jeszcze wsparcia ze strony AdBlock Plusa, najpopularniejszego programu do blokowania reklam na świecie.

Tak się blokuje reklamę online w Polsce W raporcie Cloud Technologies oprogramowanie blokujące reklamy internetowe było wykrywane przy pomocy zestawu heurystyk, pozwalających na zidentyfikowanie najpopularniejszych wtyczek do przeglądarek internetowych. Do przygotowania opracowania zostały wykorzystane dane zebrane w czerwcu 2016 roku z serwisów internetowych działających w domenie polskiej lub udostępniających treści w języku polskim oraz bez względu na lokalizację i język preferowany przez użytkownika.

Wedle statystyk e-Marketera globalne straty wydawców spowodowane blokowaniem reklam mogą w tym roku sięgnąć nawet 27 mld dolarów.

Patową sytuację wydawców na polskim rynku Cloud Technologies chce rozwiązać za pomocą nowego mechanizmu emisji reklamy online, jakim jest UnBlock. Jest on odporny na działanie oprogramowania blokującego i umożliwia wydawcy wyświetlenie reklamy nawet u tych użytkowników, którzy korzystają z rozmaitych wtyczek i rozszerzeń blokujących w swoich przeglądarkach.

Źródło: Cloud Technologies

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.