GeForce RTX 4080 w Cyberpunk 2077 2.0. Dużo lepszy niż RTX 4070?

Maksym SłomskiSkomentuj
GeForce RTX 4080 w Cyberpunk 2077 2.0. Dużo lepszy niż RTX 4070?

Jakiś czas temu opisywaliśmy to, jak z Cyberpunk 2077: Widmo wolności po sporej aktualizacji 2.0 radzi sobie jedna z najwydajniejszych kart graficznych na rynku, Gainward RTX 4090 Phantom GS. Oczywiście na taką kartę stać tylko nielicznych graczy – większa ich części rozgląda się raczej za przystępniejszymi cenowo rozwiązaniami. Tak się składa, że do redakcji na chwilę zawitał także Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3, a w jednym z komputerów drzemie na stałe MSI RTX 4070 VENTUS 3X OC. Czy tańsze karty wypadają znacznie gorzej od flagowej konstrukcji?

Cyberpunk 2077 2.0 – skąd tyle zamieszania?

Dlaczego światowe media tak często rozpisują się na temat Cyberpunk 2077 z patchem 2.0? Aktualizacja wprowadziła do gry obsługę techniki NVIDIA DLSS 3.5, wspieraną przez najnowsze karty NVIDIA GeForce RTX z serii 40, ale też starsze RTX 30 i RTX 2000. Novum to krok naprzód w kwestii zwiększania liczby klatek na sekundę w grach, ale też oprawa wizualna jeszcze bliższa fotorealizmowi. W połączeniu z pełnym ray tracingiem, czyli aktywujących path tracing trybem Overdrive, Cyberpunk 2077 jest jedną z najpiękniejszych gier tej generacji. RT Overdrive w Cyberpunk 2077 stanowi wyzwanie dla każdej karty graficznej, ale NVIDIA DLSS 3.5 czyni produkcję grywalną na większej liczbie komputerów.

DLSS 3.5 Ray Reconstruction – jak to działa?

Najnowsza wersja sieci neuronowej NVIDIA wykorzystującej sztuczną inteligencję poprawia jakość obrazu wykorzystującego ray tracing. Wcześniej ręcznie strojony denoiser został zastąpiony odpowiednio wytrenowaną siecią neuronową. Ta ma pomagać generować wyższej jakości piksele pomiędzy próbkowanymi promieniami światła.

DLSS 3.5 wyszkolono z 5-krotnie większą ilością danych od DLSS 3. Rozpoznaje różne efekty śledzenia promieni, dzięki czemu podejmuje mądrzejsze decyzje w związku z wykorzystaniem danych czasowych i przestrzennych. Dzieje się to przy zachowaniu informacji o wysokiej częstotliwości w celu uzyskania najwyższej jakości skalowania.

Poniżej, od lewej:

  1. DLSS wył.
  2. DLSS jakość
  3. DLSS ultra wydajność

Jak to wypada w praktyce?

Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3

Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3 to jeden z lepiej wycenionych RTX-ów 4080. Propozycja Inno3D robi użytek z 16 GB pamięci GDDR6X na szynie 256-bit. Wyposażono ją w 9728 rdzeni CUDA, 304 TMU, 112 ROP i 76 rdzeni RT. Taktowanie bazowe rdzenia to 2205 MHz, rosnące do 2565 MHz w trybie Boost. TGP karty to przy tym 320 W.

Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3

Zasilana pojedynczą wtyczką PCI-E 4.0 x16 karta od Inno3D ma bardzo skuteczny, 3-slotowy układ chłodzenia. Wykorzystuje on trzy wentylatory o średnicy 92 mm, z których jeden kręci się w przeciwną stronę, co redukować ma niepożądane zawirowania powietrza. W praktyce przekłada się to na naprawdę bezgłośną pracę. Nie zabrakło trybu pasywnego, kiedy karta pod niskim obciążeniem chłodzona jest przez sam radiator – wentylatory pozostają w spoczynku. Temperatura pod obciążeniem w Cyberpunk 2077 nie przekroczyła 63 stopni Celsjusza na rdzeniu i 73 stopni w hotspocie. To naprawdę świetny wynik.

Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3

Układ chłodzenia jest nie tylko cichy i skuteczny, ale też ładny. To prawda, jest plastikowy, ale iluminacja nadaje mu efektownego wyglądu. Podwójnego BIOS-u nie ma, co jednak nie rozczarowuje patrząc na sensowną jak na RTX 4080 cenę. Na uwagę zasługuje skutecznie chłodzona sekcja pamięci GDDR6X, mających tendencję do przegrzewania się.

Niestety, wartości power limit podnieść się nie da, co przekłada się na skromny overclocking. W przypadku układów RTX 4080 rozsądniejszy jest jednak undervolting, gdzie praktycznie bez żadnego kosztu w postaci spadku wydajności da się łatwo obniżyć pobór mocy karty, zmniejszając przy tym temperatury oraz poziom hałasu wentylatorów.

Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3

Inno3D GeForce RTX 4080 iChill X3 jawi się jako świetna propozycja do zabawy w 4K, ale też w 1440p na naprawdę szybkich monitorach 144 Hz, 240 Hz, czy nawet 360 Hz w e-sportowych tytułach. Całościowo oceniam ją bardzo pozytywnie.

MSI RTX 4070 VENTUS 3X OC

MSI RTX 4070 VENTUS 3X OC to jeden z najtańszych RTX-ów 4070, jakie da się kupić. Moja prywatna karta skusiła mnie świetnym stosunkiem wydajności w rozdzielczości 1440p do ceny. Tak, ma swoje mankamenty w postaci słabo chłodzonej sekcji z 12 GB pamięci GDDR6X, ale po udervoltingu temperatury są śmiesznie niskie.

MSI RTX 4070 VENTUS 3X OC wyposażono w 5888 rdzeni CUDA, 184 TMU, 68 ROP oraz 46 rdzenie RT. Taktowanie bazowe rdzenia wynosi 1920 MHz i rośnie do 2505 MHz w trybie Boost (2520 MHz poprzez MSI Center). TGP karty wynosi zaledwie 200 W, co przekłada się na zasilanie pojedynczą wtyczką PCI-E 8-pin.

Źródło: MSI

Na system chłodzenia składają się tu trzy wentylatory TORX 4.0. Konstrukcję wzmocniono poprzez backplate. Podświetlenia tu nie ma, ale… przynajmniej nie jest drogo. Chłodzenie pracuje bardzo cicho, pod minimalnym obciążeniem działa w pełni pasywnie i nawet pod obciążeniem efektywnie schładza konstrukcję. Ewentualne obawy o termikę są zupełnie nieuzasadnione

Karta jest szybsza od GeForce RTX 3080, pobiera mniej prądu i – co najważniejsze – obsługuje DLSS 3.5 w Cyberpunk 2077 2.0. To był trafiony zakup.

Platforma testowa

  • Procesor: Intel Core i9-13900K
  • Chłodzenie CPU: NZXT Kraken X73
  • RAM: Patriot Viper Venom DDR5 32 GB (2 x 16 GB 7400 MHz, CL36)
  • Płyta główna: ASRock Z790 Taichi Carrara
  • Zasilacz: Chieftec Polaris PRO 1300 W
  • Dysk systemowy: GOODRAM PX500 512 GB M.2 PCIe NVMe
  • Obudowa: NZXT H7 Elite
  • Sterowniki: GeForce Game Ready Driver 537.34
  • System: Windows 11 22H2

Cyberpunk 2077 2.0 – wyniki benchmarków

Różnice w poziomach jakości obrazu w zależności od ustawień ray tracingu w grze prezentują poniższe galerie. Kolejno, od lewej:

  1. ust. Ultra, ray tracing wył.
  2. ust. Ultra, ray tracing ultra, path tracing wył.
  3. ust. Ultra, ray tracing ultra, path tracing wł.

Podsumowanie

Jak widzicie ray tracing Overdrive daje potężnego łupnia nawet najdroższym dostępnym na rynku kartom graficznym. Dzieje się tak oczywiście przede wszystkim w 4K, ale osoby liczące na wysoki klatkarz w 1440p również mogą być zaskoczone. Z pomocą przychodzi technologia NVIDIA DLSS, która w najnowszej odsłonie oferuje jeszcze większe benefity w formie „darmowych” FPS.

Po włączeniu path tracingu jedynie RTX 4090 i RTX 4080 są w stanie zagwarantować zabawę w 4K i to dopiero po aktywacji DLSS 3.5. W 1440p DLSS 3.5 pozwala cieszyć się rozgrywką w ok. 60 FPS także na RTX 4070, kiedy to wydajniejsze klatki osiągają lub przekraczają granicę 100 klatek na sekundę. W 1080p układy RTX 4090 i RTX 4080 umożliwiają robienie dobrego użytku z monitorów 144 Hz.

Bez NVIDIA DLSS i ray tracingu jedynie RTX 4090 oraz RTX 4080 potrafią poradzić sobie z zapewnieniem satysfakcjonującej płynności rozgrywki w rozdzielczości 4K w ultra detalach. RTX 4070 zapewnia wtedy iście… „konsolowe” doświadczenia. W niższych rozdzielczościach każda z kart gwarantuje płynność na poziomie ponad 60 klatek na sekundę.

Źródło: mat. własny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.