Lewitujące pociągi zmierzają do Polski? Nevomo pokazało technologię MagRail w akcji

Anna BorzęckaSkomentuj
Lewitujące pociągi zmierzają do Polski? Nevomo pokazało technologię MagRail w akcji

Nevomo, czyli polska firma, która w oparciu o technologię hyperloop stara się stworzyć innowacyjną, szybką kolej magnetyczną, zgodnie z zapowiedzią zaprezentowała już w praktyce działanie rozwiązania MagRail. MagRail ma umożliwić użytkowanie lewitujących pociągów na istniejącej infrastrukturze kolejowej.

Technologia MagRail pokazana na wideo

Nevomo przeprowadziło testy technologii MagRail na ponad 720-metrowym odcinku testowym zlokalizowanym w Nowej Sarzynie w województwie podkarpackim. Podobno pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym. Niemniej, firma pokazała na wideo jedynie test z udziałem 2-tonowego pojazdu o długości 6 metrów, który zaczął lewitować przy prędkości około 70 kilometrów na godzinę i zdawał się rozpędzić co najwyżej do 100 kilometrów na godzinę. Osiągnięcie tej prędkości zajęło mu 11 sekund.

Niestety, polskie przedsiębiorstwo nadal nie podzieliło się zbyt wieloma szczegółami na temat rozwiązania MagRail. Ponadto opublikowany przez nie film nie jest zbyt „techniczny”. To mocno wyedytowany materiał, który nie przedstawia całkowitego przebiegu ani jednego testu obiecywanej technologii.

Rozwiązanie, do którego trzeba podejść sceptycznie

Ostatecznie pociągi wykorzystujące technologię MagRail mają osiągać prędkość nawet 550 kilometrów na godzinę. Taka prędkość nie została jednak jeszcze uzyskana w praktyce. 135 km/h nie imponuje, zwłaszcza że obecna średnia prędkość pociągów pasażerskich poruszających się w Polsce między pięcioma największymi miastami jest niewiele mniejsza i wynosi 113,5 km/h.

Tak, testy przeprowadzone przez Nevomo dowodzą, że dzięki MagRail pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych. Trzeba jednak pamiętać, że tor testowy wykorzystywany przez firmę to tor idealnie prosty, bez zakrętów. Póki co trudno przewidzieć, technologia sprawdzałaby się na torach kolejowych z prawdziwego zdarzenia.

Oczywiście mimo wszystko trzymam kciuki za polską firmę. Jej technologia zdaje się mieć jakiś potencjał. Największe wyzwania jednak dopiero stoją przed Nevomo. Opracowywanie technologii i jej wstępne testy to jedno, ale dopinanie jej na ostatni guzik i wdrażanie to coś zupełnie innego. Niejedno przedsiębiorstwo poległo na długo przed tym trzecim i czwartym etapem. Nevomo planuje rozpocząć komercjalizację pierwszej wersji MagRail do transportu towarowego już w 2024 roku.

Dla przypomnienia, Nevomo zakłada możliwość implementacji technologii MagRail zarówno w kolei towarowej, jak i pasażerskiej. Co ciekawe, pociągi MagRail, zamiast kursować według stałych rozkładów jazdy, miałyby stale dostosowywać się do bieżącego zapotrzebowania na stacjach. Wagony mogłyby poruszać się samodzielnie i po prostu dostosowywać liczbę wagonów składu „w locie”.

Do użytku technologii MagRail miałaby wystarczyć modernizacja wybranych odcinków lub całych linii kolejowych. Pytanie brzmi, czy faktycznie modernizacja istniejącej infrastruktury byłaby w dłuższej perspektywie mniej kosztowna i korzystniejsza niż budowa nowocześniejszej infrastruktury kolejowej.

Źródło: Nevomo, fot. tyt. Nevomo

Udostępnij

Anna BorzęckaSwoją przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła w 2015 roku. Na co dzień pisze o nowościach ze świata technologii i nauki, ale jest również autorką felietonów i recenzji. Chętnie testuje możliwości zarówno oprogramowania, jak i sprzętu – od smartfonów, przez laptopy, peryferia komputerowe i urządzenia audio, aż po małe AGD. Jej największymi pasjami są kulinaria oraz gry wideo. Sporą część wolnego czasu spędza w World of Warcraft, a także przyrządzając potrawy z przeróżnych zakątków świata.