Trasa polarna znowu w użyciu
PLL LOT zaczął korzystać z trasy polarnej w latach 80′ ubiegłego wieku, kiedy to latały nią czterosilnikowe samoloty radzieckiej konstrukcji IL-62M. Za sprawą pozytywnej decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego o zmianie w części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC (Air Operator’s Certificate) nowoczesne statki powietrzne LOT-u również mogą ją pokonywać.
„Trasa ta ma jednak swoje ograniczenia – możliwość wykonania lotu tę trasą uzależniona jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej, czy łączność radiową” – informuje Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.
Pierwszy Dreamliner PLL LOT leci z Tokio do Warszawy trasą polarną.
Dzięki decyzji ULC o zmianie w części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, polegającej na rozszerzeniu obszaru prowadzenia operacji o północną strefę polarną oraz o zwiększeniu ETOPS ze 180 do 207 minut dla… pic.twitter.com/3yds7OATTf
— Krzysztof Moczulski (@egonolsen1978) June 17, 2023
Co ważne, rozszerzenie certyfikatu otwiera polskim liniom lotniczym możliwość uruchomienia nowych, wcześniej niedostępnych połączeń – np. bezpośrednich rejsów do Honolulu na Hawajach.
Na pokładzie samolotów latających trasą popularną niezbędna jest obecność dodatkowego, specjalnego wyposażenia. W jego skład wchodzi m.in. polarny zestaw przetrwania, zawierający m.in. kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów i piłę do lodu.
Boeing 787 Dreamliner to duma PLL LOT
Boeing 787 Dreamliner to nowoczesny samolot dalekiego zasięgu, który służbę rozpoczął w 2011 roku. W zależności od konfiguracji przewozi od 210 do 330 pasażerów, co czyni go samolotem średniego rozmiaru. Boeing 787-8 Dreamliner latający do Tokio może pomieścić do 250 pasażerów.
Boeing 787 Dreamliner w swojej największej wersji ma 63 metry długości, rozpiętość skrzydeł wynoszącą 60 metrów i wysokość 16,92 metra. Jego prędkość maksymalna to 945 km/h, a przelotowa – 903 km/h. Pułap to 13100 metrów, a realny zasięg 4650-15750 km.
Boeing 787-8 Dreamliner ustanowił w 2011 roku dwa rekordy w tej klasie maszyn – w zakresie dystansu nieprzerwanego lotu oraz jego prędkości. W konfiguracji z silnikami GEnx oraz 13 osobami na pokładzie pokonał trasę o długości 19835 km z lotniska w Seattle w Stanach Zjednoczonych do Dhaka w Bangladeszu. Wliczając w to międzytankowanie w 42 godziny i 27 minut odbył najszybszy lot dookoła globu dla samolotów o masie 440-550 tys. funtów.
Źródło: PLL LOT