1048 km na litrze paliwa. Rekord Polski, ale do Francuzów daleko

Maksym SłomskiSkomentuj
1048 km na litrze paliwa. Rekord Polski, ale do Francuzów daleko

Shell Eco Marathon to interesująca rywalizacja, zapoczątkowana we Francji jeszcze w 1985 roku. Koncern paliwowy sponsoruje zawody, których uczestnicy konstruują energooszczędne pojazdy, mające zużywać jak najmniejsze ilości energii do przemieszczania się. Od lat w imprezie biorą uwagi zespoły z Polski. W tym roku imponujący wynik osiągnęli studenci z SKN Rotor Krosno, ustanawiając rekord Polski. Ich pojazd był w stanie przejechać 1048 km na 1 litrze etanolu.

1048 km na litrze paliwa

Członkowie Koła Naukowego ROTOR przy Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie wystartowali w zawodach już po raz szósty. Zasięg ich bolidu o nazwie Piła rośnie z edycji na edycję. W 2016 roku legitymował się zasięgiem 133 km, by w tym roku ustanowić wynik 1048 kilometrów. Jak dokładnie wyglądają zawody?

Zadanie jest proste: pokonać jak najdłuższy dystans na 1 litrze etanolu. Uczestnicy nie pokonują jednak faktycznego dystansu. Ich zadaniem jest przejechanie 10 okrążeń na specjalnym torze, czyli odległości ok. 16 kilometrów. Wynik końcowy jest następnie kalkulowany na podstawie ilości spalonego paliwa.

Polskim bolidem kierowała Aleksandra Muszyńska, studentka II roku filologii angielskiej w PANS.

Wynik studentów Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie robi wrażenie. 1048 km na litrze paliwa to wspaniała odległość, ale jak się okazuje, dająca dopiero… 8. miejsce. Wszystkie trzy miejsca na podium zgarnęli Francuzi, których pojazdy mogły na litrze etanolu pokonać odpowiednio: 2507, 2326 i 2064 kilometrów.

Źródło: Krosno24.pl

Nie umniejsza to wcale osiągnięciu Polaków, bowiem w tegorocznych zawodach startowało aż 120 drużyn w różnych kategoriach.

Pojazd jest doskonalony z edycji na edycję

Aby osiągać coraz lepszy wynik w kolejnych edycjach zawodów, studenci z Krosna nieustannie doskonalą bolid. Jak tłumaczą:

Od ubiegłego roku poprawiliśmy ocieplenie silnika, zwiększyliśmy sprężanie, poprawiliśmy geometrię kół, zamontowane zostały nowe łożyska ceramiczne w kołach. Zastosowaliśmy też cieńszy łańcuch napędowy, zębatkę o mniejszym przełożeniu oraz wiele drobnych rzeczy.

Rezultat mógłby być lepszy, gdyby studenci zdążyli zastosować nowe, bardziej aerodynamiczne nadwozie, co niestety się nie udało.

Może za rok? 1048 km na litrze paliwa to świetny wynik, ale trzymamy kciuki za jeszcze lepszy na przyszłorocznym Shell Eco Marathon.

Źródło: Krosno24.pl, zdj. tyt. kpu.krosno.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.