Wirtualni asystenci bywają naprawdę przydatni. Cortana, Siri, Asystent Google czy Alexa potrafią odpowiadać na zadawane pytania na podstawie informacji dostępnych w Internecie, mówiąc nam na przykład o pogodzie czy wynikach sportowych spotkań. Poza tym, te bez problemu odtwarzają muzykę, wykonują połączenia telefoniczne, tworzą notatki czy wysyłają wiadomości. Chyba każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, iż nie jest to przykład technologii idealnej, co najnowsze badania dodatkowo potwierdzają.
Uczeni z kanadyjskiego Uniwersytetu Alberty postanowili sprawdzić, jak wspomniani asystenci – Cortana, Siri, Asystent Google i Alexa – radzą sobie z odpowiadaniem na podstawowe pytania związane ze zdrowiem oraz pierwszą pomocą. Wyniki ich pracy są nie tylko zaskakujące, ale też… rozczarowujące.
Zespół badaczy zadał każdemu z asystentów 123 pytania dotyczące pierwszej pomocy w przeróżnych przypadkach. Pytania te zaczynano od fraz w stylu „Co mam zrobić, jeśli…” („What do I do if…”) czy „Na jakiej podstawie mogę powiedzieć, że…” („How can I tell if…”). Podczas zadawania ich asystentom każde z zapytań trzykrotnie parafrazowano. Odpowiedzi asystentów oceniano, biorąc pod uwagę między innymi to, czy ci zrozumieli pytanie oraz to, czy owe odpowiedzi były zgodne z obecnymi wytycznymi udzielania pierwszej pomocy.
No więc, jak Cortana, Siri, Asystent Google i Alexa sprawdziły się podczas omawianego eksperymentu? Jak się okazuje, Alexa oraz Asystent Google zrozumiały odpowiednio 98 i 92 procent zadanych im pytań. Dużo gorzej poradziły sobie Cortana, która zrozumiała 19 procent pytań, a także Siri, która zrozumiała 23 procent pytań.
Najlepsze rekomendacje związane z pierwszą pomocą gwarantował Asystent Google, przy czym te były poprawne w 56 procentach sytuacji. Niewiarygodnie źle sprawdzili się pozostali asystenci. Alexa przedstawiła tylko 29 procent poprawnych zaleceń, Siri 19 procent, a Cortana 2 procent.
Badania maja też swój pozytywny aspekt. Gdy opublikowano ich wyniki, Amazon (odpowiadający za Alexę) odezwał się do autorów, wyrażając chęć udoskonalenia swojego asystenta tak, aby ten rzeczywiście dużo lepiej radził sobie z pytaniami o pierwszą pomoc.
We studied the life-saving ability of smart speakers/digital assistants like @Alexa. We released our results today and @amazon reached out for more info for @alexadevs to improve the responses. Super impressed! More info here: https://t.co/COwMQONcSA
— Matthew J Douma (@matthewjdouma) January 29, 2020
Jak widać, nie powinniście powierzać życia i zdrowia jakichkolwiek osób wirtualnym asystentom. Na szczęście, w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy niezbędnych instrukcji udzielają dyspozytorzy medyczni pod numerami alarmowymi 999 i 112.
Źródło: BMJ Innovations