Meta buduje potężny model AI. Do czego posłuży?

Aleksander PiskorzSkomentuj
Meta buduje potężny model AI. Do czego posłuży?

Meta po raz kolejny zdecydowała się przeznaczyć znaczące zasoby na rozwój sztucznej inteligencji. Tym razem firma Zuckerberga ma koncentrować się na stworzeniu systemu wideo opartego o specjalnie zaprojektowany model AI. W ten sposób Facebook chce powalczyć z TikTokiem oraz jego fantastycznym systemem rekomendacji. Nowa inicjatywa została ogłoszona przez Toma Alisona podczas konferencji technologicznej Morgan Stanley w San Francisco.

Alison wyjaśnił, iż wspomniany projekt jest kluczową częścią strategii Meta – do 2026 roku. Jego celem jest stworzenie modelu opartego na sztucznej inteligencji, który ulepszy zarówno usługę Reels inspirowaną TikTokiem, jak i będzie miał wpływ na inne formaty wideo. Nowe podejście oznacza ujednolicony kierunek, zrywając z poprzednią tradycją wykorzystywania różnych modeli AI do rozwoju różnych części portalu.

Kosmiczne inwestycje Meta

Przedsięwzięcia Meta w zakresie sztucznej inteligencji doprowadziły do znacznych inwestycji w procesory graficzne Nvidii. Taki sprzęt, to głównie układy projektowane do trenowania dużych modeli językowych. Tych samych, z których korzysta ChatGPT od OpenAI czy też Gemini od Google – jak również wiele innych aplikacji działających w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję.

Początkowa faza rozwoju technologicznego Meta polegała na przeniesieniu silników rekomendacji – bezpośrednio na procesory graficzne z konwencjonalnych układów komputerowych. Rozwój technologii dużych modeli językowych uwypuklił potencjał AI do przetwarzania ogromnych ilości danych na potrzeby różnych aplikacji. Ta świadomość skłoniła Meta do opracowania uniwersalnego modelu rekomendacji, który został już pomyślnie przetestowany na Reels. Doprowadziło do wzrostu oglądalności o 8-10%. Na pierwszy rzut oka to może mało, ale przy takiej bazie użytkowników tego typu wzrost robi wrażenie.

Meta skupiła się na rozszerzeniu możliwości wspomnianych modeli przy użyciu odpowiedniego sprzętu. Firma znajduje się obecnie w trzeciej fazie tego procesu, dążąc do zintegrowania swojej technologii z wieloma produktami – w tym właśnie z Instagramem.

Jak to ma działać?

Podczas konferencji w San Francisco Alison szczegółowo opisał projekt zasilania całego ekosystemu wideo Meta. Tylko jeden model ma zwiększyć zaangażowanie jak i trafność rekomendacji wideo.Wspomniał o scenariuszu, w którym użytkownik zainteresowany treściami w Reels może od razu znaleźć powiązane materiały w swoim kanale. Podobnie, jak ma to miejsce na TikToku, ale w tym przypadku Meta chce być znacznie szybsza od swojej chińskiej konkurencji.

Znaczące zamówienia na GPU od Nvidii mają wspierać szersze przedsięwzięcia Meta związane ze sztuczną inteligencją – w tym rozwój cyfrowych asystentów. Firma bada możliwość włączenia zaawansowanych narzędzi do czatowania do swojego podstawowego kanału wiadomości. Umożliwiłoby to użytkownikom bezpośrednią interakcję ze sztuczną inteligencją i możliwość zadawania pytań na temat określonych treści. 

źródło: Engadget / fot. obrazek wygenerowany przy pomocy modelu DALLE-3

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.