Rząd przyjął projekt. Wiemy ile podatku zapłacą serwisy VOD w Polsce

Maksym SłomskiSkomentuj
Rząd przyjął projekt. Wiemy ile podatku zapłacą serwisy VOD w Polsce
{reklama-artykul}
O pomyśle opodatkowania cyfrowych gigantów oferujących usługi wideo na żądanie i streaming muzyki w Polsce pisaliśmy jeszcze w zeszłym roku. Polski rząd w obliczu trwającej pandemii intensyfikuje swoje wysiłki, by maksymalizować wpływy do budżetu. Dziś przyjęto projekt uzupełniający tzw. „tarczę antykryzysową”, mający wprowadzić opodatkowanie platform VOD – w tym Netflixa, HBO Go, Spotify i Tidala.

Właściciele serwisów VOD działających w Polsce będą musieli płacić 1,5% przychodów na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Według prognoz przytaczanych przez rząd, ma to zapewnić PISF-owi zastrzyk gotówki w postaci 15 milionów złotych w tym roku i 20 milionów w latach kolejnych. Opłatę będą musiały ponieść „wszystkie podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie”. Projekt zakłada wyłączenia dla małych dostawców, ale… nie określa kryterium ich wyboru.

podatek cyfrowy vod
Netflix – najpopularniejszy w Polsce serwis VOD. | Źródło: mat. własne

Przy okazji, w sieci opublikowano szacunkowe dane dotyczące wpływów serwisów VOD w Polsce, oparte o dane przedstawiane przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne. Według niego największymi dostawcami na rynku VOD w Polsce są:

  • Netflix – 429 312 400 złotych przychodu = wpłata na rzecz PISF: 6 439 686 złotych
  • IPLA (Polsat) – 268 879 600 złotych / wpłata: 4 033 194 złotych
  • Player.pl (TVN) – 102 031 600 złotych / wpłata: 1 530 474 złotych
  • Amazon – 44 391 600 złotych / wpłata: 665 874 złotych
  • CDA.pl – 38 728 800 złotych / wpłata: 580 932 złotych
  • Apple+ – 290 400 złotych / wpłata: 4 356 złotych
  • Inne – 230 392 800 złotych / wpłata: 16 710 408 złotych

Nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie nowa opłata może wejść w życie. Projekt będzie jeszcze procedowany, a być może także modyfikowany.

Źródło: PAP

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.