Oscary 2024 – kto wygrał? Lista zwycięzców

Maksym SłomskiSkomentuj
Oscary 2024 – kto wygrał? Lista zwycięzców

Oscary 2024 za nami. Zdaniem jednych nagrody przyznawane przez amerykańską akademię filmową nie mają żadnego znaczenia, bowiem preferowane są produkcje słabe i poprawne politycznie. Inni twierdzą zaś, że wyniki Oscarów podpowiadają, jaki film warto obejrzeć. Znamy już wyniki Oscarów 2024 i mamy listę nagrodzonych przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Tym razem Oscary absolutnie zdominował „Oppenheimer”, który zgarnął aż siedem statuetek.

Oscary 2024 – kto wygrał?

„Oppenheimer” Christophera Nolana został nominowany w 13 kategoriach, a swojej wyższości dowiódł w aż 7. Film dostał nagrody w kategoriach najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia, najlepsza muzyka, najlepszy montaż, najlepszy aktor i najlepsza drugoplanowa rola męska.

Pośród zwycięzców nagród w wielu kategoriach znalazł się też film „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa. Nagrodzono go w łącznie czterech: najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia, najlepsza charakteryzacja i najlepsza aktorka (Emma Stone).

Na gali nie zabrakło sytuacji… nietuzinkowych. Bohaterem jednej z nich był John Cena, który ogłaszał wyniki kategorii na najlepsze kostiumy.

Prowadzący galę czwarty rok z rzędu Jimmy Kimmel został oceniony pozytywnie, choć skrytykować go postanowił sam Donald Trump. Kimmel odparł mu ze sceny „czy to już koniec pana odsiadki?”.

Oscary 2024 – pełna lista nagrodzonych

Zwycięzca każdej kategorii wyróżniony na pierwszej pozycji.

Najlepszy film

  • „Oppenheimer”
  • „Amerykańska fikcja”
  • „Anatomia upadku”
  • „Barbie”
  • „Przesilenie zimowe”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Maestro”
  • „Poprzednie życie”
  • „Biedne istoty”
  • „Strefa interesów”

Najlepsza reżyseria

  • Christopher Nolan – „Oppenheimer”
  • Martin Scorsese – „Czas krwawego księżyca”
  • Justine Triet – „Anatomia upadku”
  • Yorgos Lanthimos – „Biedne istoty”
  • Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

Najlepsza aktorka w roli główne

  • Emma Stone – „Biedne istoty”
  • Annette Bening – „Nyad” 
  • Lily Gladstone – „Czas krwawego księżyca”
  • Sandra Hüller – „Anatomia upadku”
  • Carey Mulligan – „Maestro”

Najlepszy aktor w roli głównej

  • Cillian Murphy – „Oppenheimer”
  • Bradley Cooper – „Maestro” 
  • Colman Domingo – „Rustin”
  • Paul Giamatti – „Przesilenie zimowe”
  • Jeffrey Wright – „Amerykańska fikcja” 

Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej

  • Da’Vine Joy Randolph – „Przesilenie zimowe”
  • Emily Blunt – „Oppenheimer”
  • Danielle Brooks – „Kolor purpury”
  • America Ferrera – „Barbie”
  • Jodie Foster – „Nyad”

Najlepszy aktor w roli drugoplanowej

  • Robert Downey jr – „Oppenheimer”
  • Sterling K. Brown – „Amerykańska fikcja”
  • Robert De Niro – „Czas krwawego księżyca”
  • Ryan Gosling – „Barbie”
  • Mark Ruffalo – „Biedne istoty”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „Amerykańska fikcja” Cord Jefferson
  • „Barbie” Greta Gerwig, Noah Baumbach
  • „Oppenheimer Christopher Nolan
  • „Biedne istoty” Tony McNamara
  • „Strefa interesów” Jonathan Glazer

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Anatomia upadku” Justine Triet, Arthur Harari
  • „Przesilenie zimowe” David Hemingson
  • „Maestro” Bradley Cooper, Josh Singer
  • „Obsesja” Samy Bruch, Alex Mechanik
  • „Poprzednie życie” Celine Song

Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy

  • „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
  • „Ja, kapitan” (Włochy)
  • „Perfect Days” (Japonia) 
  • „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
  • „Pokój nauczycielski” (Niemcy)

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy

  • „The Wonderful Story of Henry Sugar” – Wes Anderson i Steven Rales
  • „The After” Misan Harriman i Nicky Bentham
  • „Invincible” Vincent René-Lortie i Samuel Caron
  • „Knight of Fortune” Lasse Lyskjar Noer i Christian Norlyk
  • „Red, White and Blue” Nazrin Choudhury i Sara McFarlane

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko” – Dave Mullins i Brad Booker
  • „Letter to a Pig” – Tal Kantor i Amit R. Gicelter
  • „Ninety-Five Senses” – Jerusha Hess i Jared Hess
  • „Our Uniform” – Yegane Moghaddam
  • „Pachyderme” – Stéphanie Clément i Marc Rius

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

  • „Chłopiec i czapla” – Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki
  • „Elemental” – Peter Sohn i Denise Ream
  • „Nimona” – Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
  • „Pies i robot” – Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
  • „Spider-Man: Poprzez multiwersum” – Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal

Najlepszy film dokumentalny

  • „20 dni w Mariupolu” – Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath
  • „Bobi Wine: Prezydent z getta” – Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
  • „Wieczna pamięć”
  • „Cztery córki” – Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
  • „To Kill a Tiger” – Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „The Last Repair Shop” – Ben Proudfoot i Kris Bowers
  • „The ABCs of Book Banning” – Sheila Nevins i Trish Adlesic
  • „The Barber of Little Rock” – John Hoffman i Christine Turner
  • „Island in Between” –  S. Leo Chiang i Jean Tsien
  • „Nai Nai & Wai Po” – Sean Wang i Sam Davis

Najlepsza muzyka do filmu

  • „Oppenheimer” – Ludwig Göransson
  • „American Fiction” – Laura Karpman
  • „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” – John Williams
  • „Czas krwawego księżyca” – Robbie Robertson
  • „Biedne istoty” Jerskin Fendrix

Najlepsza piosenka

  • „What Was I Made For?” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell)
  • „The Fire Inside” z filmu „Flamin’ Hot: Smak sukcesu” (muzyka i tekst: Diane Warren)
  • „I’m Just Ken” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
  • „It Never Went Away” z filmu „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
  • „Wahzhazhe (A Song For My People)” z filmu „Czas krwawego księżyca” (muzyka i tekst: Scott George)

Najlepszy dźwięk

  • „Strefa interesów” – Tarn Willers i Johnnie Burn
  • „Twórca” – Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
  • „Maestro” – Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
  • „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” – Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
  • „Oppenheimer” – Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell

Najlepsze zdjęcia

  • „Oppenheimer” – Hoyte van Hoytema
  • „El Conde” – Edward Lachman
  • „Czas krwawego księzyca” – Rodrigo Prieto
  • „Maestro” – Matthew Libatique
  • „Biedne istoty” – Robbie Ryan

Najlepszy montaż

  • „Oppenheimer” – Jennifer Lame
  • „Anatomia upadku” – Laurent Sénéchal
  • „Przesilenie zimowe” – Kevin Tent
  • „Czas krwawego księżyca” – Thelma Schoonmaker
  • „Biedne istoty” – Yorgos Mavropsaridis

Najlepsza scenografia

  • „Biedne istoty” – James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek
  • „Barbie” – Sarah Greenwood, Katie Spencer
  • „Czas krwawego księżyca” – Jack Fisk, Adam Willis
  • „Napoleon” – Arthur Max, Elli Griff
  • „Oppenheimer” – Ruth De Jong, Claire Kaufman

Najlepsza charakteryzacja

  • „Biedne istoty” Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston
  • „Gołda” Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue
  • „Maestro” Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell
  • „Oppenheimer” Luisa Abel
  • „Śnieżne bractwo” Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé

Najlepsze kostiumy

  • „Biedne istoty” – Holly Waddington
  • „Barbie” – Jacqueline Durran
  • „Czas krwawego księżyca” – Jacqueline West
  • „Napoleon” – Janty Yates i Dave Crossman
  • „Oppenheimer” – Ellen Mirojnick

Najlepsze efekty wizualne

  • „Godzilla Minus One” – Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima
  • „Twórca” Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould
  • „Strażnicy Galaktyki vol. 3” – Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek
  • „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould
  • „Napoleon” – Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould

Źródło: mat. własny

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.