Woda na Ziemi mogła pojawić się dzięki asteroidom

Aleksander PiskorzSkomentuj
Woda na Ziemi mogła pojawić się dzięki asteroidom
Naukowcy twierdzą, iż ich nowe odkrycia z próbek asteroid sugerują, że woda na Ziemi mogła pochodzić bezpośrednio z planetoid. Pod lupę wzięto próbki zebrane przez japońską misję Hayabusa-2.

W oficjalnym oświadczeniu prasowym czytamy, iż woda, jeden z kluczowych składników życia na Ziemi mogła przywędrować do nas z granic Układu Słonecznego.

Hayabusa-2 daje kolejne, ciekawe odpowiedzi

Opisywana wyżej obserwacja została dokonana przez naukowców biorących udział w analizie próbek pochodzących z trwającej sześć lat misji Hayabusa-2. W jej ramach specjalna sonda pobrała 5,4 grama skał i pyłu z asteroidy Ryugu – Hayabusa-2 zrzuciła próbki z powrotem do ziemskiej atmosfery w grudniu 2020 roku.

Pierwszym z celów misji było zebranie danych, które pozwoliłyby naukowcom lepiej zrozumieć procesy zachodzące podczas wczesnego formowania się Układu Słonecznego. Nowe badania, które zaczynają stopniowo pojawiać się w domenie publicznej wskazują, że woda mogła przywędrować na Ziemię bezpośrednio na asteroidach, które uderzyły w naszą planetę. Szczegółowe informacje na ten temat zostały opublikowane przez naukowców w czasopiśmie Nature Astronomy.

asteroidawoda2
fot. Aldebaran S – Unsplash.com

Materiały organiczne odkryte na asteroidzie Ryugu stanowią według naukowców ważne źródło lotnych substancji – materiały te mogą pochodzić spoza granic Układu Słonecznego, ale jest mało prawdopodobne, aby były jedynym źródłem substancji lotnych dostarczanych na rozwijającą się Ziemię.

Naukowcy teoretyzują także, iż duże asteroidy (planetoidy), które są bogate w substancje takie, jak wodór czy wodę mogły stać się częściowo przyczyną, przez którą na naszej planecie pojawiło się życie. Opisywane substancje są zazwyczaj przechowywane w glinie. Podczas kontaktu z atmosferą Ziemi, nie wszystkie z nich miały szansę przetrwać.

Dotychczasowe analizy laboratoryjne nie tylko wykazały, że Ryugu jest dobrym przykładem na nieskażony materiał pozaziemski, ale również pokazały, że sama asteroida zawiera materiały organiczne niezbędne do stworzenia DNA.

Czyżbyśmy zawdzięczali wszystko przybyszom z kosmosu, którzy uderzali w naszą planetę – zanim pojawiło się na niej życie?

Tego zapewne dowiemy się dopiero wraz z czasem.

Źródło: Nature / fot. Levi Xu – Unsplash.com

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.