W stronę Ziemi zmierza kolejna jasna kometa. Być może zobaczysz ją gołym okiem

W stronę Ziemi zmierza kolejna jasna kometa. Być może zobaczysz ją gołym okiem
Okazuje się, że w przyszłym roku na nocnym niebie będziemy mogli zobaczyć kometę jasną niczym planeta. Astronomowie wykryli bowiem nową kometę, która zmierza w stronę Ziemi i Słońca. Szykuje się niezłe astronomiczne widowisko.

Kometa wykryta z wyprzedzeniem

Nowo odkryta kometa nosi nazwę C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), choć początkowo oznaczono ją jako A10SVYR. Jako pierwsi dostrzegli ją astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Zijinshan w Chinach, co miało miejsce w styczniu. Wkrótce potem, 22 lutego, zaobserwował ją system ATLAS (ang. Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System), składający się na obserwatoria z różnych miejsc na świecie. Później kometa podobno była widziana na zdjęciach wykonanych przez Obserwatorium Palomar.

Orbita C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) jest bardzo duża i eliptyczna. W związku z tym kometa potrzebuje aż 80 600 lat, aby wykonać pełne okrążenie wokół Słońca. EarthSky informuje jednak, że już we wrześniu 2024 roku przeleci w pobliżu Słońca, a w październiku 2024 roku znajdzie się na swojej orbicie najbliżej Ziemi.

Okazja do obserwacji nieba

Istnieje szansa, że podczas swojego przelotu przez centrum Układu Słonecznego C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) ulegnie zniszczeniu. Jako że ma się ona znaleźć bliżej Słońca niż Merkury, za sprawą wysokiej temperatury może ona po prostu odparować.

Z drugiej strony astronomowie szacują, że kometa ta może przyćmić swoim blaskiem kometę C/2022 E3 (ZTF), która przemknęła obok Ziemi w zeszłym miesiącu i która powróci dopiero za 50 tysięcy lat. Jasność C/2022 E3 (ZTF) wynosiła szczytowo 5 magnitudo, dzięki czemu była widoczna na niebie nawet gołym okiem (choć teleskopy gwarantowały jej znacznie lepszy obraz).

Jeżeli C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) przetrwa swoje spotkanie z ciepłem Słońca, może osiągnąć na niebie jasność -0,2, a przy efekcie rozpraszania światła w przód nawet -5 magnitudo, co z grubsza odpowiada jasności Wenus na nocnym niebie. Dla porównania, pozorna jasność Słońca wynosi -26,7 magnitudo, a Księżyca w pełni -11 magnitudo.

Na przestrzeni najbliższych miesięcy, w miarę gdy nowo odkryta kometa będzie kontynuować swoją wędrówkę w stronę Słońca, powinniśmy dowiedzieć się o niej więcej. Obecnie znajduje się ona miliard kilometrów od nas, a więc wszyscy miłośnicy astronomii mają mnóstwo czasu na przygotowanie się do jej dokładniejszych obserwacji.

Oczywiście warto pamiętać, że komety lubią płatać figle. Czasem bardzo niepozorne obiekty zaskakują swoją jasnością, a obiecujące obiekty gasną, zanim zdążymy im się dobrze przyjrzeć. Okaże się, jak będzie w przypadku C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS).

Źródło: Science Alert , fot. tyt. Unsplash/Justin Wolff