Ty rezygnuj z auta spalinowego, a te 63 statki nadal będą truć

Maksym SłomskiSkomentuj
Ty rezygnuj z auta spalinowego, a te 63 statki nadal będą truć
Z jednej strony trzeba mieć świadomość tego, że wielkie zmiany biorą się z sumy małych zmian, podobnie z resztą jak wielkie oszczędności gromadzone są dzięki wielu drobnym wyrzeczeniom. Z drugiej jednak niektórzy obywatele państw Unii Europejskiej twierdzą, iż trudno jest nie odnieść wrażenia, że rewolucje w prawie, mające na celu doprowadzenie do redukcji emisji dwutlenku węgla, dokonywane są bez ładu i składu. Zastanawiają się jak wytłumaczyć to, że ukręca się bat na klasyczną spalinową motoryzację, a za mało robi się z trucicielem, jakim jest żegluga morska. Przyjrzyjmy się garści faktów.

63 statki Carnival Corporation emitują więcej tlenków siarki niż wszystkie auta w Europie

Czerwcowe badanie przeprowadzone przez Europejską Federację Transportu i Środowiska wykazało, że 63 statki wycieczkowe należące do firmy Carnival Corporation wyemitowały o 43% więcej zanieczyszczających powietrze tlenków siarki, niż wszystkie 291 milionów samochodów poruszających się po europejskich drogach w 2022 roku.

Wartości te działają na wyobraźnię, ale pomyślcie sobie, że statki Carnival Corporation, odwiedzające porty w Europie jeszcze w 2017 roku, wyemitowały aż… 10 razy więcej tlenków siarki niż wszystkie auta obecne na Starym Kontynencie. Rzecznik Carnival Corporation powiedział w rozmowie z Business Insider, że firma jest jedyną dużą korporacją wycieczkową (!), która emituje mniej gazów cieplarnianych niż w 2011 roku.

Carnival Corporation

Flota wycieczkowców Carnival Corporation. | Źródło: Carnival Corporation

Wiele zmieniło się za sprawą przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej z 2020 roku, które nakazały obniżenie limitu zawartości siarki w paliwie okrętowym z 3,5% do 0,5%. W praktyce jednak 63 statki nadal odpowiadają za gigantyczne emisje, a nie pełnią tak użytecznej roli jak samochody. Zgoda.

Tlenek siarki, a dwutlenek węgla

Z pewnością zauważyliście, ze mowa tu o emisji szkodliwego tlenku siarki, a w kontekście samochodów spalinowych mówi się przede wszystkim o emisji dwutlenku węgla. Istnieją statystyki, w których ujmuje się wszystkie gazy cieplarniane.

W 2019 roku żegluga morska i śródlądowa w UE odpowiadała za 14 procent emisji gazów cieplarnianych z transportu w Unii Europejskiej – głosił raport Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu z 2022 roku. Statki zawijające do portów UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego wyemitowały 140 mln ton CO2 w 2018 roku.

emisje co2

Emisje w transporcie w UE według rodzaju transportu. | Źródło: Europejska Agencja Środowiska

Dla porównania transport drogowy odpowiadał za 71,7 procent emisji gazów cieplarnianych w UE w 2019 roku, przy czym udział samochodów to 60,6 procent w tej części. Łatwo policzyć, ze samochody osobowe w UE emitują mniej więcej trzy razy więcej gazów cieplarnianych niż transport wodny, ale… korzysta z nich nieporównywalnie więcej osób, a ich liczba jest znacznie, znacznie większa. Co więcej, w przeciwieństwie do na przykład statków wycieczkowych pełnią one zdaniem komentujących statystyki internautów donioślejszą rolę w społeczeństwie.

Prywatny transport jest dla zarządu. Dla Ciebie, Areczku, jest rower

Trudno oprzeć się przekonaniu, że Unia Europejska zamiast na samochodach spalinowych powinna skupić się przede wszystkim właśnie na statkach oraz prywatnych odrzutowcach. Jak podaje Transport & Environment, prywatne odrzutowce odpowiadają za od 5-14 razy więcej emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na pasażera niż loty pasażerskie. W 2022 roku odbyło się w Polsce 8500 prywatnych podróży lotniczych. Trasę lotniczą z krakowskich Balic do katowickich Pyrzowic pokonano 119 razy. Nie byłoby w tym niczego nadzwyczajnego, gdyby nie to, że odległość między dwoma lotniskami to 67 kilometrów.

Transport prywatny zdaje się być sukcesywnie ograniczanym w Unii Europejskiej, ale jak widać wyłącznie ten w wydaniu dla mniej zamożnych.

Źródło: EAŚ

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.