Pierwsze kolorowe zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba jest niesamowite

Pierwsze kolorowe zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba jest niesamowite
Na początku czerwca NASA i Europejska Agencja Kosmiczna zapowiedziały, że już 12 lipca bieżącego roku opublikują pierwsze w pełni kolorowe zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Tymczasem, pierwsze takie zdjęcie w ramach niespodzianki pokazano już 11 lipca, z udziałem prezydenta USA – Joe Bidena.

W ramach transmisji na żywo, która miała miejsce wczoraj wieczorem, Joe Biden zaprezentował zarejestrowany przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba widok przedstawiający region kosmosu znany SMACS 0723. Wykonując tę fotografię, JWST zajrzał dalej w przeszłość, niż jakakolwiek inna maszyna stworzona przez człowieka.

Pierwsze Głębokie Pole Webba

Pierwsza kolorowa fotografia wykonana przez JWST jest też pierwszym tak zwanym głębokim polem teleskopu. Wskazuje na to jej oficjalna nazwa – Pierwsze Głębokie Pole Webba. W trakcie swojej kariery wiele obrazów tego typu zarejestrował Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Pierwsze Głębokie Pole Webba powstało za sprawą urządzenia o nazwie NIRCam (Near-Infrared Camera), prowadzącego obserwacje w podczerwieni. Zdjęcie jest obrazem kompozytowym, powstałym z fotografii zarejestrowanych w różnych zakresach długości fal, na przestrzeni 12,5 godziny. Dla porównania, Kosmiczny Teleskop Hubble’a rejestrował swoje głębokie pola, które nie zawierały tak wielu szczegółów, tygodniami.

jwst-glebokie-pole
Pierwsze Głębokie Pole Webba – wykonane przez JWST zdjęcie obszaru kosmosu o nazwie SMACS 0723. | Źródło: NASA/ESA/CSA/STScl

Choć mogłoby się wydawać, że to co widać na zdjęciu opublikowanym przez NASA, to przede wszystkim gwiazdy, w rzeczywistości przedstawia ono tysiące galaktyk. Tymczasem, z perspektywy człowieka stojącego na Ziemi obejmuje ono skrawek nieba wielkości… ziarnka piasku.

Demonstracja możliwości

SMACS 0723 jest regionem kosmosu, który nadaje się do obserwacji najodleglejszych obiektów we Wszechświecie szczególnie dobrze. To dlatego, że na jego pierwszym planie znajdują się masywne gromady galaktyk, które działają niczym kosmiczne szkło powiększające. Ze względu na ich ogromną masę ich grawitacja zakrzywia wokół nich czasoprzestrzeń, dając efekt powiększenia odleglejszych obiektów.

W związku z powyższym w przeszłości wielokrotnie prowadzono obserwacje SMACS 0723, między innymi z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba pozwolił jednak spojrzeć na ten region lepiej, niż kiedykolwiek.

smacs-hubble

Zdjęcie SMACS 0723 wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

„Zdjęcie przestawia gromadę galaktyk SMACS 0723 taką, jaką była 4,6 miliarda lat temu. Sumaryczna masa tej gromady galaktyk działa jak soczewka grawitacyjna, powiększając znacznie bardziej odległe galaktyki znajdujące się za nią.”, czytamy w komunikacie NASA. „NIRCam Webba wyostrzyła te galaktyki – posiadają one niewielkie, ledwo widoczne struktury, których wcześniej nie byliśmy w stanie dostrzec, takie jak gromady gwiazd i obiekty rozproszone. Badacze wkrótce zaczną dowiadywać się więcej o masach galaktyk, ich wieku, historiach i składach, podczas gdy Webb będzie szukał najwcześniejszych galaktyk we Wszechświecie.”

Powyższe zdjęcie jest jedynie zapowiedzią możliwości Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba i zwiastunem kolejnych zdjęć jego autorstwa, które już wkrótce będziemy mogli zobaczyć. NASA planuje publikować następne zdjęcia z JWST jeszcze dzisiaj, 12 lipca , począwszy od godziny 16:30 czasu polskiego.

Źródło: NASA, fot. tyt. ESA