NASA uczciła urodziny Kosmicznego Teleskopu Hubble’a niesamowitym zdjęciem

NASA uczciła urodziny Kosmicznego Teleskopu Hubble’a niesamowitym zdjęciem
Aż trudno w to uwierzyć, ale Kosmiczny Teleskop Hubble’a znajduje się w przestrzeni kosmicznej już od 33 lat. Wystrzelono go bowiem w kosmos 24 kwietnia 1990 roku. Teraz, z okazji jego zbliżających się urodzin, NASA postanowiła przypomnieć o niesamowitych możliwościach tej maszyny. Wykonała z jego pomocą i opublikowała nowe zapierające dech w piersiach zdjęcie przedstawiające tak zwany obłok molekularny Perseusza.

Świetny sposób na uczczenie 33. urodzin

Jak informuje amerykańska agencja kosmiczna, Kosmiczny Teleskop Hubble’a zarejestrował wspomniane zdjęcie, spoglądając przez utworzoną z pyłu zasłonę znajdującą się na krawędzi molekularnej chmury. Ta molekularna chmura zawiera mnóstwo materii potrzebnej do narodzin gwiazd i planet, a jej fotografia pokazuje, jak burzliwe są procesy powstawania gwiazd.

„Większość rodzących się gwiazd skrywa się za chmurami drobnego pyłu, przypominającymi sadzę, które są grubsze w dolnej części zdjęcia.”, możemy posłuchać w filmie omawiającym zdjęcie NASA. „Czerń na zdjęciu to nie pusta przestrzeń, ale właśnie ten zasłaniający gwiazdy pył.”

Na przestrzeni 33 lat Kosmiczny Teleskop Hubble’a sfotografował wiele obszarów gwiazdotwórczych. Jedno z jego niedawnych zdjęć przedstawiało chociażby NGC 5486 – galaktykę będącą prawdziwą kolebką młodych gwiazd. Niemniej, najnowsza fotografia wykonana przez teleskop należy do tych najbardziej spektakularnych.

Obłok skrywający gwiazdy

Omawiane zdjęcie przedstawia zachodnią część obłoku molekularnego Perseusza – mgławicę refleksyjną NGC 1333, odkrytą w 1855 roku. Jest ona oddalona od Ziemi o jakieś 960 lat świetlnych, ale stanowi jeden z najbliższych nam obszarów formowania się gwiazd, obfitujących w młode gwiazdy.

Zdjęcie składa się z trzech głównych części. W górnej można zobaczyć jasną, niebieską gwiazdę, która, jak wierzy NASA, wytwarza silne wiatry gwiazdowe rozdzierające mgławicę od środka. W środkowym segmencie widoczna jest kolejna bardzo jasna gwiazda, której światło przenika przez gęsty, czarny pył mgławicy. Otaczają ją inne, mniejsze gwiazdy, które zdają się świecić na czerwono, ponieważ pył odfiltrowuje dużą część emitowanego przez nie światła.

hubble-33

Zdjęcie mgławicy refleksyjnej NGC 1333 wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a z okazji jego 33. urodzin. | Źródło: NASA, ESA, STScI, Varun Bajaj (STScI), Joseph DePasquale (STScI), Jennifer Mack (STScI)

Dolna część zdjęcia daje nam wgląd w głąb mgławicy, gdzie Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił czerwoną poświatę zjonizowanego wodoru. NASA porównała ten widok do widoku fajerwerków na niebie. Stoją zanim cienkie dżety światła emitowane przez dopiero powstające gwiazdy, ukryte w pyle.

W podobnej gęstej molekularnej chmurze 4,6 miliarda lat temu powstało nasze Słońce, wokół którego z czasem uformował się Układ Słoneczny. Nasza gwiazda nie zrodziła się jednak w izolacji, a początkowo była otoczona przez inne gwiazdy.

Teleskop, który nie daje za wygraną

Na przestrzeni ponad trzech dekad Kosmiczny Teleskop Hubble’a wykonał mnóstwo genialnych fotografii i zebrał dane, które pozwoliły naukowcom rozwiać wiele wątpliwości na temat kosmicznych zjawisk. W ciągu 33 lat przyjrzał się ponad 52 tysiącom różnych kosmicznych celów i przeprowadził ponad 1,6 miliona obserwacji.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a będzie prowadził dalsze obserwacje tak długo, na ile będzie w stanie. W ostatnich latach coraz częściej zdarzają się problemy z jego działaniem, ale NASA przewiduje, że uda jej się nadal używać tego teleskopu nawet po 2030 roku.

Źródło: NASA, fot. tyt. Canva