NASA może świętować – TESS odkrywa pierwszą egzoplanetę wielkości Ziemi

Bartek SzcześniakSkomentuj
NASA może świętować – TESS odkrywa pierwszą egzoplanetę wielkości Ziemi
Rok po uruchomieniu TESS (Transisting Exoplanet Survey Satellite) odkrył swoją pierwszą egzoplanetę. Satelita przy wsparciu naziemnych teleskopów i innych instrumentów badawczych takich jak Planet Finder Spectrograph zaobserwował obiekt nazwany HD21749c. Jest on wielkości Ziemi i znajduje się zaledwie 53 lata świetlne od nas.

Jest to jedyny do tej pory znaleziony przez TESS obiekt poza naszym układem słonecznym, który swoimi rozmiarami przypomina Ziemię. Okrąża on swoją gwiazdę co 7,8 dnia, co oznacza, że ma bardzo ciasną orbitę. Według wyliczeń, taka odległość od gwiazdy może powodować, że powierzchnia HD21749c nagrzewa się do nawet 420 stopni Celsjusza. Oprócz tej, TESS wykrył 10 planet mniejszych od Neptuna. Jego zdolność do wykrywania tego rodzaju obiektów może dawać nam nadzieję na to, że może w końcu odkryjemy inne światy, na których mogło wykształcić się życie.