Teraz nowe, duże amerykańskie badanie, wyniki którego opublikowano w poniedziałek w czasopiśmie JAMA Network Open, pokazuje, z graniem w gry wideo mogą wiązać się liczne korzyści dotyczące zdolności poznawczych. Przeprowadzili je uczeni z Uniwersytetu Vermontu w Stanach Zjednoczonych.
Badanie nad wpływem gier wideo na dzieci
Dotychczas wiele badań koncentrowało się na szkodliwych skutkach grania – próbowano łączyć je z depresją czy zwiększoną agresją. Badania te obejmowały jednak stosunkowo niewielkie liczby uczestników, zwłaszcza jeżeli w ich ramach dokonywano obrazowania mózgu.
W ramach nowych badań Bader Chaarani i jego współpracownicy z Uniwersytetu Vermontu przeanalizowali dane z dużego i wciąż realizowanego badania ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development Study), finansowanego przez Narodowe Instytuty Zdrowia Stanów Zjednoczonych.
Uczeni przyjrzeli się odpowiedziom z ankiet, wynikom testów poznawczych oraz badań obrazowych mózgu około 2000 dziewięcio- i dziesięciolatków, którzy zostali podzieleni na dwie grupy. Do grupy pierwszej należały dzieci, które nigdy nie grały w gry, a do grupy drugiej dzieci, które grały przez co najmniej trzy godziny dziennie. Wybrano właśnie taki próg, ponieważ przekracza on wytyczne Amerykańskiej Akademii Pediatrii dopuszczające jedną do dwóch godzin gry w przypadku starszych dzieci.
Zdolności poznawcze dzieci należącej do każdej z grup oceniono w ramach dwóch zadań. Pierwsze polegało na jak najszybszym naciskaniu strzałek w lewo lub w prawo na klawiaturze, w odpowiedzi na strzałki pojawiające się na ekranie. Podczas drugiego zadania na ekranie pokazywano twarze ludzi, a później pokazywano kolejny zestaw twarzy, pytając o to, czy poszczególne twarze widzieli wcześniej.
Kolejny dowód na pozytywny wpływ gier wideo
Po przeprowadzeniu analizy statystycznej badacze doszli do wniosku, że dzieci grające w gry wideo konsekwentnie radziły sobie lepiej z obydwoma zadaniami. Skany mózgów wykonane metodą fMRI (funkcjonalnego rezonansu magnetycznego) wykazały u graczy większą aktywność w regionach powiązanych z uwagą i pamięcią.
„Rezultaty wskazują na intrygujący potencjał, że gry wideo mogą zapewniać trening zdolności poznawczych z mierzalnymi efektami neurokognitywnymi.”, uczeni podsumowali w swojej pracy.
Na razie nie wiadomo, czy lepsze zdolności poznawcze są rezultatem grania w gry, czy jest na odwrót – lepsze zdolności poznawcze sprawiają, że dzieci chętniej spędzają czas, grając w gry wideo. Zespół ma nadzieję, że prowadząc dalsze badania nad tymi samymi dziećmi, uda się im wyjaśnić tę kwestię. Dalsze badania powinny im też umożliwić ocenę wpływu na zdolności poznawcze innych czynników – jakości snu czy otaczającego dzieci środowiska.
Źródło: NIH, fot. tyt. Unsplash/Kelly Sikkema