Bajeczne kominy na Marsie? Łazik Curiosity dostrzegł coś dziwnego

Bajeczne kominy na Marsie? Łazik Curiosity dostrzegł coś dziwnego
Mimo że maszyny NASA badają powierzchnię Marsa od lat, planeta ta nie przestaje zadziwiać naukowców z agencji. Ba, Mars zapewne skrywa jeszcze wiele tajemnic, które tylko czekają na odkrycie. Tym razem naukowców zadziwiła dziwna formacja skalna, na którą niedawno na Czerwonej Planecie natknął się łazik Curiosity.

Mars i dziwne skalne wieże

Jak wspomniana formacja skalna wygląda? Dokładnie tak, jakby ktoś wylewał wodę strumieniem z wiadra, która by natychmiast zamazała. Można by też pomyśleć, że ktoś zostawił na Marsie dziwaczne rzeźby ulepione z gliny. To co jednak łazik Curiosity dostrzegł to niezbyt wysokie kręte skalne wieże powstałe z osadów. Na szczęście, NASA podzieliła się ich zdjęciem.

Powyższe zdjęcie Curiosity uchwycił 17 maja bieżącego roku. NASA opublikowała je pod koniec tego samego miesiąca, w ramach inicjatywy SETI – Planetary Picture of the Day.

Eksperci uważają, że marsjańskie skalne wieże prawdopodobnie powstały z substancji podobnych do cementu, które kiedyś wypełniały pęknięcia w podłożu skalnym na planecie. Gdy miękka skała stopniowo erodowała, to samo nie działo się z wijącymi się strumieniami zbitego materiału. Dzięki temu dzisiaj możemy je podziwiać.

Bajeczne kominy

Warto wspomnieć, że podobne, powstałe za sprawą erozji wieże możemy podziwiać na Ziemi. W geologii są one znane jako bajeczne kominy lub hoodoo. Te formacje składają się z reguły ze stosunkowo miękkiej skały, na której spoczywa twardsza, mniej podatna na erozję skała (na przykład bazalt), chroniąca całą strukturę.

Bajeczne kominy są spotykane na Ziemi w raczej suchych klimatach. Takie formacje są typowe dla krajobrazu Kapadocji w Turcji, ale występują także w Melniku w Bułgarii, w Theus we Francji, w Ritten we Włoszech, w Parku Narodowym Bryce Canyon w USA czy w Drumheller w Kanadzie.

Marsjańskie wieże skalne w porównaniu do tych ziemskich wyglądają na bardzo drobne i sprawiają wrażenie, jakby miały się zaraz przewrócić. Niemniej, ich struktura ich na tyle mocna, że stoją mimo mniejszej powierzchniowej marsjańskiej grawitacji.

Co ciekawe, na początku tego roku Curiosity dostrzegł podobną, lecz nieco inną formację skalną. Być może powstała ona w sposób podobny jak wieże uchwycone w maju. Z jakiegoś jednak powodu przypomina nieco koralowca.

mars-koral

„Koralowiec” dostrzeżony na Marsie przez łazik Curiosity. | Źródło: NASA, JPL-Caltech, MSSS

„Jedna z teorii, która się pojawiła, sugeruje, że ta skała jest rodzajem konkrecji utworzonej przez minerały osadzone przez wodę w pęknięciach lub podziałach w istniejącej skale.”, wyjaśniała NASA. „Te konkrecje mogą być ze sobą zbite, mogą być twardsze i gęstsze niż otaczające je skały i mogą pozostawać nawet po erozji tych skał.”

Ciekawe, jakie jeszcze dziwne struktury łazik Curiosity odkryje, badając krater Gale, w którym przebywa. Jakby pomyśleć, nic dziwnego, że takie skalne wieże się tam znajdują. W końcu uważa, się, że dawno temu w kraterze Gale znajdowało się jezioro. Mogły powstać w nim osady, które później utworzyły marsjańskie bajeczne kominy.

Źródło: NASA, fot. tyt. NASA, JPL-Caltech, MSSS