Tesla Cybertruck w Europie? Nie ma szans, a powody są dwa

Maksym SłomskiSkomentuj
Tesla Cybertruck w Europie? Nie ma szans, a powody są dwa

Z końcem listopada wydarzyło się to, na co fani marki Tesla czekali długie lata. W ręce kupujących trafiły pierwsze egzemplarze samochodów elektrycznych Tesla Cybertruck. Ten samochód-mem budzi ogromne emocje, a mieszkańcy Europy zastanawiają się, czy zadebiutuje on również na Starym Kontynencie. Tesla Cybertruck w Europie nie pojawi się raczej nigdy i wydaje się to przesądzone ze względu na co najmniej dwie kwestie.

Tesla Cybertruck w Europie?

Sprzedaż samochodów elektrycznych Tesla w Europie stoi na naprawdę przyzwoitym poziomie. Kierowcy wybierają najczęściej sedana Tesla Model 3 i SUV-a Tesla Model Y. W kontekście ich kuszących na tle zelektryfikowanej konkurencji cen nikogo nie powinno to dziwić. Pomimo ogromnego sukcesu rynkowego marki stworzonej przez Elona Muska, model Tesla Cybertruck w Europie najpewniej nie zagości.

Fundamentalną sprawą stojącą na przeszkodzie do wprowadzenia Tesli Cybertruck na rynek europejski są podobno względy bezpieczeństwa. Jak miał przekazać redakcji holenderskiego TopGear wiceprezes Tesla ds. inżynierii pojazdów, konstrukcja futurystycznie wyglądającego samochodu nie sprzyja bezpieczeństwu pieszych. Chodzi o krzywizny na karoserii o zbyt dużym promieniu. Mniejszy, zgodny z normami obowiązującymi w UE, trudno byłoby osiągnąć w związku z grubością stali nierdzewnej na samochodzie.

Druga kwestia to masa pojazdu. Na pusto Tesla Cybertruck waży 3,1 tony (3104 kg), a jej ładowność to 4,23 tony (4237 kg). Polskie prawo jazdy kat. B pozwala jego posiadaczom na kierowanie samochodami o całkowitej masie do 3,5 tony. Odpowiednie przepisy przygotowywane na gruncie wspólnotowym miałyby podnieść masę do 4,25 tony. Nadal nie są one procedowane. Nie wydaje się, aby w Europie znalazło się dużo chętnych na Teslę Cybertruck, skoro do kierowania nią w świetle prawa wymagane jest prawo jazdy kategorii C.

Wreszcie, Tesla Cybertruck to pojazd z segmentu, które nie cieszą się w Europie zbyt dużym zainteresowaniem. O ile w Stanach Zjednoczonych pickupy sprzedają się jak świeże bułeczki, to na Starym Kontynencie są autami niszowymi. Tesla do 2025 roku chce sprzedawać 250 tysięcy Cybertrucków rocznie. Tymczasem w całej Europie w 2020 roku według danych Automotive News sprzedano tylko 116280 samochodów w takim nadwoziu.

Źródło: mat. własny, TG NL

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.