Elektryki psują się na potęgę. Nowy raport nie zostawia złudzeń

Maksym SłomskiSkomentuj
Elektryki psują się na potęgę. Nowy raport nie zostawia złudzeń

Jednym z największych mitów dotyczących samochodów elektrycznych jest to, że są mniej awaryjne od samochodów spalinowych. Elektroentuzjaści lubią podkreślać, że skoro auta elektryczne złożone są z mniejszej liczby części, to psują się rzadziej. Nic bardziej mylnego. Najnowszy raport przygotowany przez Consumer Reports jest bezlitosny: usterki w autach elektrycznych są częstsze niż w spalinowych. Tak, elektryki psują się niezwykle często. Badanie rzuca też światło na najmniej i najbardziej awaryjne marki motoryzacyjne.

Auta elektryczne i ich usterki

Niedawno spore emocje wywołał raport TÜV 2024. Wykazano w nim, że Tesla Model 3 to najbardziej awaryjny z przebadanych samochodów. Samochód elektryczny marki Tesla zamykał zestawienie, a średnia liczba usterek pozwoliła zająć mu odległe, 111. miejsce, tuż za Dacią Logan. Teraz kamyczek do tego samego ogródka dorzuca badanie Consumer Reports.

W ramach najnowszego raportu Consumer Reports przeanalizowało 330 tysięcy samochodów, pod kątem 20 popularnych usterek. Przyglądano się drobnym problemom, jak chociażby skrzypienie hamulców, ale też poważnym naprawom silników i skrzyń biegów już po gwarancji. Każdy samochód został oceniony w skali od 0 do 100 pod względem niezawodności, uwzględniając przy tym istotę awarii.

Tesla Model 3 2023 Najbardziej awaryjne marki motoryzacyjne
Tesla Model 3 2023. | Źródło: Tesla

W skali od 0 do 100 samochody elektryczne ogólnie uzyskały średni wynik 44. Średnio nieco więcej problemów miały elektryczne SUV-y z wynikiem 43. Na samym dole wszystkich pojazdów elektrycznych znalazły się elektryczne ciężarówki, które uzyskały zaledwie 30 punktów.

Plug-iny się psują, klasyczne hybrydy – nie

W toku analizy stwierdzono, że gdy elektryki psują się, występuje w nich o 79 procent więcej usterek niż w samochodach spalinowych. Hybrydy plug-in (ładowane z gniazdka) wypadły jeszcze gorzej i okazały się aż o 146 procent mniej niezawodne niż pojazdy ICE. Największym przegranym w kategorii PHEV był Crysler Pacifica, który uzyskał najniższy wynik niezawodności, wynoszący 14.

Najmniej awaryjne okazały się klasyczne hybrydy, czyli takie nie wymagające doładowywania. Sprawiały one o 26 procent mniej problemów niż samochody spalinowe. Consumer Reports twierdzi, że lepsze wyniki w zakresie niezawodności hybryd wynikają z 25 lat licznych udoskonaleń technologii.

Auta elektryczne, ich usterki i częstotliwość występowania są zatem zróżnicowane, zależnie od zastosowanej techniki.

Najmniej awaryjne marki motoryzacyjne

Według Consumer Reports najmniej awaryjną marką był Lexus, ze średnim wynikiem 79. Na dalszych stopniach zaszczytnego podium uplasowały się Toyota (76) i… Mini (71). Honda i należąca do niej marka premium Acura zajęły czwarte miejsce, zdobywając po 70 punktów. Pierwszą piątkę z wynikiem 69 punktów zajęło Subaru.

Najmniej awaryjne marki motoryzacyjne Lexus RC F
Lexus RC F. | Źródło: Lexus

Najbardziej awaryjne marki motoryzacyjne

Pięciu najbardziej awaryjnych marek według Consumer Reports to Jeep (26), Volkswagen (26), Rivian (24), Mercedes-Benz (23) i Chrysler (18).

Źródło: Consumer Reports

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.