Rusza leasing socjalny. 450 złotych miesięcznie za auto elektryczne

Maksym SłomskiSkomentuj
Rusza leasing socjalny. 450 złotych miesięcznie za auto elektryczne

Rządy państw należących do Unii Europejskiej na wiele sposobów starają się zachęcić obywateli do korzystania z samochodów elektrycznych. Podczas gdy w niektórych krajach stopniowo odchodzi się od udzielania przywilejów, Francja kroczy odmienną drogą. Opisywany przez nas w minionym roku pomysł socjalnych samochodów elektrycznych za 100 euro (ok. 450 złotych) miesięcznie wejdzie w życie już w listopadzie. Znamy szczegóły tego ambitnego planu, pozwalającego na leasing auta elektrycznego za ułamek jego wartości.

Leasing socjalny na auta elektryczne rusza we Francji

Program leasingu samochodów elektrycznych (EV) w cenie 100 euro miesięcznie zostanie wprowadzony we Francji od listopada tego roku. To część ramach krajowej strategii działań klimatycznych, mających redukować emisję gazów cieplarnianych o 5 procent każdego roku. Decyzję w tej sprawie ogłosił z końcem września prezydent Francji Emmanuel Macron.

Citroën ë-C3
Citroën ë-C3. | Źródło: Citroën

Samochody elektryczne uchodzą za drogie i ten punkt widzenia chcą zmienić Francuzi. Z tego właśnie powodu francuski rząd ma zamiar pokrywać czynsz inicjalny w kwocie do 6000 euro, aby obywatele mogli jeździć nowymi samochodami w cenie zaledwie 100 euro (ok. 450 złotych) miesięcznie.

Programem dopłat mają zostać objęte rodziny o rocznym dochodzie poniżej 18 000 euro (ok. 82 000 złotych). Szacuje się, że w nadchodzących latach łączna pula kwalifikujących się rodzin wyniesie 200 000. Na leasing socjalny na auta elektryczne rząd przeznaczył 200 mln euro.

Tani elektryk w leasingu socjalnym? Wybór jest mocno ograniczony

Na ten moment warunki programowe spełniają dwa auta: Twingo E Tech i Citroën ë-C3. Problem w tym, że Twingo E Tech zniknie z produkcji do 2024 roku, a Citroën ë-C3 produkuje się zbyt wolno.

Zastanawiacie się zapewne, dlaczego warunków nie spełnia Dacia Spring, skoro jest tak tania? Cóż, samochody elektryczne dostępne w tanim leasingu i objęte programem dopłat we Francji muszą być produkowane w Europie. To warunek kluczowy.

Fiat i Dacia wykluczone z programu

Wydawać by się mogło, że prym wieść będą tanie samochody elektryczne marek takich jak Dacia (Dacia Spring) oraz Fiat (Nowy Fiat 500). Nic bardziej mylnego. Fiat i Dacia, a także MG wykluczono z programu, gdyż pojazdy elektryczne tych marek są produkowane w Chinach. Leasing aut elektrycznych tych marek w cenie 100 euro za miesiąc w ranach programu nie będzie możliwy, ale… być może producenci zaczną konkurować z francuskim rządem.

Elektryczny Abarth 500.
Elektryczny Abarth 500. | Źródło: Abarth

Jak podaje firma doradcza Ptolemus Consulting Group, ceny chińskich pojazdów elektrycznych w Chinach spadły o około 50 procent w latach 2015–2022 – z 67 000 euro do 32 000 euro. W tym samym czasie ceny europejskich pojazdów elektrycznych… wzrosły o 17 procent, z nieco poniżej 49 000 euro do ponad 55 000 euro. Wiele jest daleko poza zasięgiem finansowym zwykłych Europejczyków.

Ceny samochodów elektrycznych w Chinach są dużo niższe niż w Europie. Stara się przed tym bronić nie tylko Francja, ale i cała Unia Europejska. Dość powiedzieć, że Wspólnota planuje nałożyć cła na chińskie samochody elektryczne. Ochrona interesów koncernów motoryzacyjnych jest najwyraźniej ważniejsza niż ekologia i konsumenci, którzy mogliby nabywać auta w znacznie niższych cenach.

Źródło: Euractiv

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.