Tajny system oceny influencerów działa na TikToku

Maksym SłomskiSkomentuj
Tajny system oceny influencerów działa na TikToku
System oceny społecznej w Chinach działa z powodzeniem już od wielu lat. Rozwiązanie rodem z serialu Black Mirror jest batem chińskiego rządu na obywateli łamiących różnego rodzaju przepisy i funkcjonujących na co dzień nie po myśli tamtejszych polityków. Mieszkańcy Państwa Środka są negatywnie oceniani za przeróżne rzeczy – palenie w pociągu i wyprowadzanie psa na smyczy na spacery, niepłacenie podatków, czy nawet rozpowszechnianie fałszywych informacji. Związane z tym kary są bardzo zróżnicowane i zakładają na przykład brak możliwości rezerwowania miejsc w pociągach, zaciągania kredytów, czy też wyjazdu w kraju. Teraz okazało się, że podobny system oceny działa na TikToku i dotyczy influencerów.

Czytaj również: Chiny będą karać myślozbrodnię. Specjalny system w opracowaniu

TikTok potajemnie ocenia influencerów

TikTok po cichu uruchomił system punktacji dla influencerów, oceniając twórców treści według czynników takich jak ich entuzjazm i chęć promowania przeróżnych produktów. W swoim najnowszym raporcie informuje o tym MarketWatch. Dokumenty wewnętrzne chińskiej firmy pokazują, że TikTok omawiał plany dostarczenia tych ocen ze swoimi partnerami biznesowymi w ścisłej tajemnicy.

ekipa

Polska Ekipa. | Źródło: mat. własny – zrzut ekranu

TikTok przedstawił działanie swojego systemu w dokumentach udostępnionych sprzedawcom i markom, oznaczonym jako poufne. Swoisty ranking influencerów ma pomóc firmom dowiedzieć się, z którymi twórcami warto współpracować. Jak wyjaśnił MarketWatch, firma ocenia twórców według szeregu wskaźników:

„Wskaźnik chęci współpracy miał mierzyć entuzjazm danego twórcy do współpracy z markami, „wskaźnik staranności” określał, jak bardzo chcą pokazywać na swoich firmach produktu, które z ich linków afiliacyjnych mogliby kupować widzowie” – czytamy. Takich ocen było znacznie więcej.

Okazuje się, iż TikTok udostępnił specjalną platformę (!) z ocenami potencjalnym partnerom biznesowym. Twórcy są sortowani na niej według ich wpływów w określonych kategoriach produktów, ilości tworzonych treści, skuteczności dotarcia tych treści do odbiorców i tego, jak dobrze ich filmy napędzają sprzedaż. Influencerzy są również oceniani pod kątem regularności publikowania nagrań.

TikTok odmawia komentarza

Zero zaskoczenia.

Na pocieszenie: TikTok nie ocenia twórców z całego świata, a przynajmniej na razie. Działa tylko tam, gdzie wystartował pilotaż TikTok Shop.

influencer

Oceny dla influencerów z TikToka działają obecnie w Indonezji, Malezji, Filipinach, Singapurze, Tajlandii i Wietnamie, gdzie firma testuje narzędzie o nazwie TikTok Shop, umożliwiające – a jakże – sprzedaż i zakup przeróżnych produktów za pośrednictwem afiliacji nawiązywanej pomiędzy twórcami i reklamodawcami na platformie.

Według raportu MarketWatch, TikTok omówił również swoje nowe rozwiązanie z firmami w Wielkiej Brytanii, gdzie jednak specjalne narzędzia zakupowe proponowane przez serwis społecznościowy spotkały się ze znacznie gorszym odbiorem.

Źródło: MarketWatch

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.