Google Zeitgeist 2012 – zobacz historię wyszukiwań na świecie

RafkoSkomentuj
Google Zeitgeist 2012 – zobacz historię wyszukiwań na świecie
Rok 2012 był bogaty w wydarzenia o różnym ładunku emocjonalnym. Część z nich to wydarzenia tragiczne, inne przynoszą nadzieję i pozytywne skojarzenia, jednak przede wszystkim można je określić jako naszą codzienność. Tak wyglądają z perspektywy czasu Igrzyska Olimpijskie w Londynie, lądowanie łazika Curiosity oraz skok Feliksa Baumgartnera. Nie obyło się bez konfliktów – wyszukiwaliśmy zwłaszcza wiadomości na temat przemocy na Bliskim Wschodzie oraz informacji o tym, co Amerykanie nazywają kryzysem europejskim.

Największą liczbę zapytań zgromadziły jednak hasła Whitney Houston (czasem popularność odzyskuje się po śmierci), Gangnam Style oraz Huragan Sandy. Wśród wydarzeń, na pierwszy plan wysunęły się Huragan Sandy, ciąża Kate Middleton oraz Igrzyska Olimpijskie i debaty na temat SOPA. Wśród najchętniej wyszukiwanych filmów znalazły się Igrzyska śmierci, nowy Bond – Skyfall oraz Prometeusz.

W dziedzinie technologii i gadżetów, najczęściej wyszukiwano iPad 3, następnie Samsung Galaxy S III oraz iPad Mini. Rozgłos związany z Microsoft Surface pozwolił osiągnąć temu zapytaniu miejsce 8 w opisywanej kategorii, natomiast Nokia Lumia 920 zamyka tę listę na pozycji 10.

Co tam, Panie, w Googlach?

Co słychać w Polsce? Wśród haseł, które najszybciej zyskiwały na popularności (według definicji Google – Zapytania, które były najbardziej popularne przez dłuższy czas w 2012 r. w porównaniu do 2011 r.), na pierwszym miejscu kwejk, dalej tablica i dopiero na trzecim miejscu – Euro 2012. Europejskie mistrzostwa piłkarskie odbiły się jednak znacząco na naszym życiu kulturalnym. Co do utworów muzycznych, pierwsze miejsce zajął polski hymn Euro 2012, Koko Euro Spoko. Na drugiej pozycji – piosenka Call Me Maybe, a na trzeciej… Gangnam Style. Jeśli ktoś ma wątpliwości, skąd wzięła się „mega popularność” tego utworu, oto odpowiedź. Nie, nie tylko Azjaci oglądają ten teledysk.

Interesujące dane wyłaniają się także z analizy najszybciej zyskujących na popularności programów TV. Na pierwszych czterech miejscach – produkcje TVN: Julia, Lekarze, Masterchef oraz Prawo Agaty. Pamiętając o tym, że TVN Player jest piątym hasłem na ogólnej polskiej liście wyszukiwań, można stwierdzić, że TVN stał się królem internetu wśród telewizji. Sądzę, że włodarze TVN zacierają z tego powodu ręce – internet to przecież przyszłość.

Na koniec, parę słów o kategorii Jak to zrobić. Wśród haseł zyskujących na popularności, pierwsze miejsce zajęło zapytanie Jak usunąć Facebooka. Znaczy – korzystamy, ale mamy go dość? A może to chęć wyrwania się z uzależnienia? Drugie miejsce – niezwykle ciekawe – Jak zrobić kłosa. Nie chodzi tu ani o byłego piłkarza, ani o pozycję …gimnastyczną. Zapytanie składane jest przez dziewczyny (raczej…), którym zależy na określonym rodzaju warkocza… Trzecia pozycja – chyba związana ze sprawą matki Madzi – jedyne odbicie tej przykrej sprawy w Zeitgeist – Jak oszukać wariograf. Na pewno w dobie powszechnej inwigilacji przyda się nam ta wiedza.

Podejrzyj Zeitgeist i podziel się własnymi wnioskami/wspomnieniami na temat 2012 roku. Na obrazku – mapa najważniejszych wydarzeń, które mają odzwierciedlenie w raporcie. Poniżej – prezentacja wydarzeń w formie wideo.

Źródło: Google ZeitGeist

Udostępnij

Rafko