Przełom w naprawie elektroniki. Poznaj swoje nowe prawa

Maksym SłomskiSkomentuj
Przełom w naprawie elektroniki. Poznaj swoje nowe prawa
Marzec tego roku to okres poważnych zmian w Polsce z punktu widzenia konsumentów kupujących produkty RTV i AGD. Z początkiem miesiąca informowaliśmy, że wprowadzone zostały nowe oznaczenia na elektronice. Nowe etykiety energetyczne to jednak nie koniec innowacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje o wdrożeniu długo wyczekiwanego prawa do naprawy, którego wprowadzenie w ubiegłym roku proponowała Komisja Europejska.

Mniej elektrośmieci, łatwiejsza naprawa elektroniki

Na podstawie nowych przepisów dotyczących zasobooszczędności, producenci sprzętów RTV i AGD muszą od teraz zapewnić dostęp do części zamiennych przez 7 do 10 lat po zakończeniu ich produkcji i wprowadzeniu ostatniej partii do obrotu. W prawie zaznaczono, że chodzi tutaj o udostępnienie bardziej skomplikowanych części serwisom naprawczym. Powszechnie możliwe do kupienia mają być z kolei elementy do prostych napraw, których samodzielnie może dokonać użytkownik.

Sceptycy podnosili, że konieczność produkowania dodatkowych części przez lata od zakończenia produkcji urządzeń nie ma niczego wspólnego z ekologią i przyczyni się do zwiększania śladu węglowego. Dla producentów kłopotliwe może okazać się też utrzymanie linii produkcyjnych w razie chęci wytwarzania ich na bieżąco. Na to akurat jest bardzo proste rozwiązanie: zmiany w prawie mają zmotywować producentów do tworzenia urządzeń trwalszych, działających bez awarii dłużej niż do końca okresu gwarancji.

uokik 1

Źródło: UOKiK

„Dzięki wprowadzonej regulacji sprzęty mają być trwalsze i łatwiejsze w naprawie. Jednym z celów nowych przepisów jest ograniczenie elektrośmieci. Prawo do naprawy i zwiększenie dostępności części będzie miało również swój wymiar finansowy – dłuższa eksploatacja urządzenia to oszczędność pieniędzy, zatem skutek finansowy dla konsumentów będzie również korzystny” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

uokik 2
Źródło: UOKiK

uokik 3
Źródło: UOKiK

Wykaz części zamiennych oraz procedura ich zamawiania ma być udostępniana na stronach internetowych producentów, przedstawicieli w kraju lub importerów. Co więcej, w sieci mają być dostępne instrukcje napraw związanych z wymianą części dostępnych powszechnie.

Dobra zmiana?

Źródło: UOKiK

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.