Paryż zakazał hulajnóg elektrycznych na minuty

Maksym SłomskiSkomentuj
Paryż zakazał hulajnóg elektrycznych na minuty

Paryż był jedną z pierwszych europejskich stolic, która powitały hulajnogi elektryczne na minuty z otwartymi ramionami. W stolicy Francji z e-hulajnóg mogli korzystać nawet 12-latkowie, a popularność tych pojazdów przekroczyła wszelkie wyobrażenia. Z czasem do stołecznego miasta położonego nad Sekwaną wdał się niestety chaos. Lekkomyślna jazda kierujących UTO, brak kasków na głowach, i porzucanie wypożyczonych hulajnóg na nielicznych miejscach parkingowych dla samochodów przelały w końcu czarę goryczy. W referendum Paryżanie opowiedzieli się za zakazaniem hulajnóg elektrycznych na minuty, a zakaz ten wszedł właśnie w życie.

Paryż zakazał hulajnóg elektrycznych na minuty od 1 września 2023 roku

Aż 90 procent uczestników paryskiego referendum opowiedziało się za zakazaniem używania hulajnóg elektrycznych na minuty w stolicy Francji. W głosowaniu wzięło udział zaledwie 103 tysiące spośród 1,38 mln zarejestrowanych mieszkańców, ale to wystarczyło. Zakaz poparła burmistrz Paryża Anne Hidalgo i stało się. Nie pomogły akcje organizowane przez Tier, Dott i Lime w mediach społecznościowych, a zakaz wszedł wczoraj w życie.

Hulajnogi elektryczne mają pokaźne grono zwolenników, także w Polsce, ale nie brakuje też ich zagorzałych przeciwników. Ludzie podchodzą niechętnie do pojazdów przez bałagan wywołany przez porzucone gdzie popadnie pojazdy.

Czy hulajnogi elektryczne powinny zostać zakazane w Polsce?

Hulajnogi elektryczne powodują kilka istotnych problemów. Według raportu Komendy Głównej Policji z 2021 roku, liczba wypadków z ich udziałem w Polsce w 2021 roku wzrosła o 110 procent w stosunku do roku poprzedniego. Użytkownicy hulajnóg elektrycznych na minuty często przemieszczają się brawurowo i lekkomyślnie, nie korzystając przy tym nawet z kasków. Sytuacji nie poprawiły nowe zasady korzystania z UTO wprowadzone 20 maja 2021 roku.

W Polsce dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi co do zasady 20 km/h. Na chodniku i drodze dla pieszych – prędkość musi być zbliżona do prędkości pieszego, czyli wynosić ok. 4-5 km/h. Osoby powyżej 18. roku życia mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych bez uprawnień. Osoby w wieku 10-18 lat muszą dysponować kartą rowerową lub prawem jazdy kat. AM, A1, B1 lub T. Dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą poruszać się po drogach. Wyjątek stanowi strefa zamieszkania, gdzie dziecko do 10. roku życia może poruszać się na hulajnodze elektrycznej pod opieką osoby dorosłej.

Źródło: mat. własny, Euronews

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.