Zniżki wyłączają myślenie. Polak zainstaluje każdą taką apkę

Maksym SłomskiSkomentuj
Zniżki wyłączają myślenie. Polak zainstaluje każdą taką apkę

Polacy uwielbiają wszelkiego rodzaju okazje. Niestety, gdy takową zwęszą, często wyłączają myślenie. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę Sophos w Polsce, Czechach i na Węgrzech, co piąty badany Polak nie kontroluje dostępu aplikacji do danych. Perspektywa odebrania kuszącej zniżki błyskawicznie wyłącza myślenie i usypia czujność.

Zniżki wyłączają myślenie, prywatność schodzi na drugi plan

Co piąty badany Polak nie kontroluje dostępu aplikacji do danych zgromadzonych na swoim smartfonie oraz do aparatu i mikrofonu. Jednocześnie średnio 79 procent Polaków z każdej z grup wiekowych twierdzi, że świadomie zarządza dostępem aplikacji do takich uprawnień. Tylko 5 procent (!) twierdzi, że nie wie jak to zrobić. To ciekawe w kontekście innych wyników badania.

Z raportu Sophos wynika, że 51 procent Polaków zainstalowało aplikację tylko dlatego, że potrzebna była im do zniżki w sklepie. Najczęściej robiły to osoby z wykształceniem (56 procent respondentów), w wieku 24-35 lat (59 procent) i z największych miast (56 procent). Rabaty najmniej kusiły osoby powyżej 55. roku życia (44 procent osób) z wykształceniem zawodowym (36 procent).

Aplikacje sklepów, nawet jeśli nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla urządzeń, zbierają dane o użytkownikach. Apki te mogą śledzić zachowania klienta oraz jego historię zakupów pod pretekstem udzielania zniżek. Informacja jest znacznie cenniejszym towarem. Chester Wisniewski, ekspert firmy Sophos, ostrzega:

Robienie zakupów na telefonie jest wygodne i dość bezpieczne. Ale kluczowe do skutecznej ochrony urządzenia i danych jest unikanie aplikacji spoza sklepów Google Play i Apple App Store. W szczególności należy uważać na propozycje pobrania aplikacji przesyłane na komunikatorach internetowych, takich jak WhatsApp.

Przypomina się jednocześnie, że nierzadko perspektywa otrzymania zniżki lub czegoś za darmo to tak naprawdę zakamuflowane oszustwo. Widać to zwłaszcza na Facebooku.

Nie przegap: Tesla Model 3 za darmo na Facebooku? Internauci w to wierzą, Meta lekceważy

Zanim zainstalujesz jakąś aplikację, sprawdź te rzeczy

Christopher Budd, dyrektor ds. badań nad zagrożeniami w Sophos, radzi, aby przed rozpoczęciem korzystania z nowego oprogramowania odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Pozwolą one ocenić czy nowa aplikacja nie narusza bezpieczeństwa danych użytkownika oraz jego prywatności. Nie pozwól, by zniżki Cię omamiły.

  1. Czy aplikacja pochodzi z zaufanych źródeł, takich jak sklep Apple App Store lub Google Play? Jeśli nie, to skąd pochodzi?
  2. Czy znam producenta tego oprogramowania? Czy ufam tej firmie?
  3. Do czego tak naprawdę służy ta aplikacja? Jakie będę miał korzyści z jej używania?
  4. Jakich zgód muszę udzielić aplikacji jako użytkownik? Czy są one zgodne z faktycznym zastosowaniem aplikacji?
  5. Jakie dane gromadzi i przechowuje aplikacja? Do czego będą one wykorzystywane? Co w sytuacji, gdy dane te zostaną utracone, skradzione lub sprzedane.

Pamiętajcie też, że warto rozważyć odinstalowanie aplikacji i usunięcie kont, których nie używacie. Christopher Budd z Sophos przypomina:

Przy zamykaniu konta użytkownika, jeśli tylko jest to możliwe, warto poprosić o usunięcie informacji o sobie. 

Źródło: inf. prasowa Sophos

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.