Produkty firmy Adobe najczęściej atakowane

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Produkty firmy Adobe najczęściej atakowane
Pośród ogromnej ilości wykrytych exploitów najbardziej popularna była rodzina Exploit.Win32.Pdfka, która stanowiła 42,97% tego typu szkodników. Exploit ten wykorzystuje luki występujące w programach Adobe Reader i Adobe Acrobat.
Jeżeli zsumujemy wszystkich reprezentantów rodzin exploitów najczęściej atakujących produkty Adobe, a mianowicie Exploit.Win32.Pdfka i Exploit.Win32.Pidief, to otrzymamy około 47,5% wszystkich wykrytych exploitów. Wspomniane szkodniki są dokumentami PDF zawierającymi skrypty Javascript, które bez wiedzy i zgody użytkownika pobierają z Internetu i uruchamiają na jego komputerze inne szkodliwe programy.

W raporcie podkreślony został fakt, że wielu użytkowników produktów firmy Adobe nie zainstalowało żadnych łat usuwających luki oprogramowania i tym samym ich komputery pozostają podatne na ataki ze strony cyberprzestępców. Z dziesięciu najczęściej wykrywanych luk trzy znajdowały się w produktach Adobe, sześć odnaleziono w produktach Microsoftu, a jedna znajdowała się w aplikacji firmy Sun. Trzy luki dotyczące programów Adobe zostały wykryte na 23,37%, 17,87% i 15,27% badanych komputerów. Pierwsza i ostatnia liczba reprezentują najbardziej krytyczne luki, umożliwiające hakerom zdalne przejęcie kontroli nad systemem.

Łata dla jednej z luk występujących w programie Adobe Reader dostępna jest już od trzech lat, jednak wielu użytkowników wciąż nie uaktualniło swojego oprogramowania. Aby rozwiązać ten problem, 13 kwietnia firma Adobe wprowadziła usługę automatycznej aktualizacji działającej w tle. Jej twórcy mają nadzieję, że pomoże to zmniejszyć liczbę niezałatanych aplikacji będących atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców.

Cały raport „Zagrożenia dla bezpieczeństwa informatycznego w pierwszym kwartale 2010 r.” dostępny jest w Encyklopedii Wirusów VirusList.pl prowadzonej przez Kaspersky Lab.

Źródło: Kaspersky Lab

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.