Logitech G923 – recenzja. Czy warto zamienić na nią Logitecha G29?

Maksym SłomskiSkomentuj
Logitech G923 – recenzja. Czy warto zamienić na nią Logitecha G29?
{reklama-artykul}I oto niespodziewanie… jest! Nowa kierownica marki Logitech. G923 jest następcą cenionego modelu G29, ale czy zasługuje na miano urządzenia zupełnie nowej generacji? Producent w końcu zapewnia o jego kompatybilności nie tylko z komputerami osobistymi i konsolami PlayStation 4 i Xbox One, ale także next-genami – PlayStation 5 i Xbox Series X. Czy mamy do czynienia z rewolucją względem kierownicy sprzed kilku lat? Postanowiłem to sprawdzić.

Logitech G923 16

Logitech G923 wygląda niemalże identycznie jak Logitech G923. Niemal, bowiem istnieją widoczne na pierwszy rzut oka subtelne różnice. Design samej kierownicy się nie zmienił, podobnie jak układ klawiszy oraz wygląd pedałów. Zmieniono logo w centralnym punkcie kierownicy, manetki zmiany biegów są tez czarne, a z podstawy pedałów zniknął napis „Logitech”. Innowacją są diody sygnalizujące prędkość obrotową silnika w wersji dla konsol Xbox, wcześniej obecne wyłącznie w wariancie dla PS4 i PC. Z obudowy urządzenia dla PC i PS4 zniknął przełącznik, a sprzęt pracuje niemalże na zasadzie „plug and play” w obu przypadkach.

Logitech G923 15

No dobrze, skoro już zacząłem porównywać…

Logitech G923 vs G29, czyli co się zmieniło

Wiele osób zadaje sobie teraz pytanie: jak bardzo Logitech usprawnił swoje kierownice od czasu debiutu lubianego modelu G29. Odpowiadam: całkiem mocno, choć… Nie zmieniły się przyciski, nie zmieniły się także materiały i ogólna jakość wykonania. Jest dobrze, ale sam korpus obudowy mógłby sprawiać kapkę lepsze wrażenie. Z drugiej strony… materiał wykończenia obudowy za kierownicą w moim samochodzie nie różni się aż tak bardzo od tego, co oferuje Logitech. Logitech G923 wygląda niemal identycznie jak G29, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Logitech G923 17

Logitech G923 18

Istotną nowością jest funkcja TrueForce, czyli ulepszona przez Logitecha technologia sprzężenia zwrotnego. Obsługuje ją w tej chwili stosunkowo niewiele gier, ale w gronie są w zasadzie te najpopularniejsze, m.in.: Assetto Corsa Competizione, iRacing (nieoficjalnie), F1 2020 oraz Grid. TrueForce odczytuje dane fizyki i dźwięków (!) w grach, przenosząc je bezpośrednio na kierownicę. Daje to odczuwalnie lepsze czucie pojazdu w trakcie jazdy. Możemy poczuć wibracje silnika, karoserii i to, jak zachowują się opony. W Assetto Corsa Competizione działało to naprawdę przyjemnie i różnica względem zwykłego Assetto Corsa była odczuwalna. Powiedzmy sobie otwarcie: to właśnie takie detale decydują o realizmie w świecie symulatorów jazdy.

Logitech G923 3

Nieco mniejszym, choć istotnym z punktu widzenia miłośników racing simów novum jest zupełnie nowy pedał hamulca. Producent postawił na progresywną sprężynę – twardą jak diabli! Hamulec można wyczuć doskonale, ale… zapomnijcie o siedzeniu na fotelu z kółkami. Prędzej odjedziecie do tyłu, niż wciśniecie do oporu hamulec – wcale nie żartuję! Ideałem byłby dedykowany fotel pozwalający na zamocowanie kierownicy i pedałów.

Logitech G923 5

Konfiguracja jest szalenie prosta

Przygotowanie kierownicy Logitech G923 do działania jest prostsze, niż mogłoby się to wydawać. Pedały wystarczy podłączyć z kierownicą stosownym przewodem. Później wypada zamocować kierownicę do biurka lub specjalnego fotela. System montażowy umożliwia solidne przykręcenie akcesorium do nawet bardzo grubego blatu – tak było w moim przypadku. Teraz wystarczy podpiąć pod kierownicę kabel zasilający i… voila! Pozostaje wpiąć kierownicę przewodem USB do portu w komputerze.

Logitech G923 7

Wszystkie kabelki znajdują się od spodu kierownicy i poprowadzić je można w doskonale zaprojektowanych rowkach. Cały zestaw prezentuje się schludnie.

Logitech G923 21

W przypadku PC kierownica nie działa poprawnie od razu po podpięciu. Najpierw pobrać należy oprogramowanie Logitech G Hub, o czym nie ma mowy w krótkiej broszurce informacyjnej. Program zawiera nie tylko sam sterownik dla kierownicy i pedałów, ale także umożliwia łatwą konfigurację przycisków – o ile zażyczycie sobie obłożenia innego niż domyślne.

Logitech G923 20

Kierownicę miałem okazję testować w trzech grach z listy wspieranych tytułów. W WRC 6 kierownica niestety… nie działała. Po prostu nie i koniec. Była wykrywana, jednakże samochód nie reagował w żaden sposób na komendy wydawane z poziomu pedałów. Dużo lepiej było w Assetto Corsa, gdzie po procesie konfiguracji w grze sprzęt działał jak marzenie. Przesiadka na Assetto Corsa Competizione pozwoliła mi wypróbować możliwości TrueForce, którego działaniu poświęciłem wcześniejszy akapit. Wrażenia były doskonałe – jak to na dobrej jakości kierownicy. Nie bez powodu modele G25, G27 i G29 cieszyły się tak wielkim uznaniem. Logitech G923 stanowi udaną ewolucję kultowej już serii. I wiem co mówię: nie raz już gościłem na torze Silesia Ring za kierownicą sportowego samochodu, więc możecie mi w tej kwestii zaufać. 🙂

Logitech G923 11

Logitech G923 12

Podsumowanie

Logitech G923 to interesująca propozycja dla osób pragnących ulepszyć swoje dotychczasowe kierownice starszej generacji. Zmian względem modeli G25 i G27 jest sporo. Czy warto wymienić Logitecha G29 na nowszy model? Nie sądzę, aby była to gra warta świeczki, a technologia TrueForce wystarczyła, by usprawiedliwić ten zakup – nie jest ona wielkim przełomem, a jedynie kosmetyczną poprawą doznań za wirtualnym kółkiem.

Jeśli tylko szukacie „budżetowej” (ze względu na cenę celowo w cudzysłowie) kierownicy, to Logitech G923 jest najprostszą drogą do pełni satysfakcji. Sprzęt jest solidnie wykonany, sama kierownica jest szalenie przyjemna w dotyku, a łopatki pracują lepiej niż w wielu samochodach. Pedały są znakomite i pozwolą Wam poczuć się jak w prawdziwym aucie. Trudno mi z jakiegokolwiek powodu odradzać zakup Logitecha G923, pomimo że nie jest to oczywiście produkt idealny – topowe kierownice są znacznie droższe.

Chcąc zaoszczędzić nieco grosza możecie rzecz jasna poszukać używanych modeli G29, ale… no cóż, z kierownicami różnie bywa.

Mocne strony:

+ wysoka jakość wykonania
+ daje mnóstwo frajdy z jazdy
+ 900-stopniowy kąt skrętu
+ metalowe łopatki
+ bajecznie prosty montaż z szerokim zakresem regulacji
+ jedna z najlepszych kierownic z segmentu podstawowego
+ kompatybilna z PC, PlayStation 4 i Xbox One
+ kompatybilna także z konsolami PlayStation 5 i Xbox Series X
+ stosunkowo prosta konfiguracja z Logitech G Hub
+ świetny system prowadzenia kabli
+ kompatybilna ze skrzynią biegów z modelu Logitech G29

Słabe strony:

dość droga propozycja jak na „entry level”
brak systemu direct drive
TrueForce wspierane przez garstkę gier
twardy pedał hamulca (nie każdemu przypadnie do gustu)
plastikowe elementy mocujące do biurka wydają się dość liche

Zdjęcia produktowe w tekście wykonano aparatem Olympus OM-D E-M5 Mark III z obiektywem M. Zuiko 12-40 mm f/2.8 PRO

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.