TA STRONA UŻYWA COOKIE. Usługodawca oraz jego zaufani partnerzy korzystają z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, reklamowych oraz realizacji usług, w tym również aby wyświetlać użytkownikom najbardziej dopasowane oferty i reklamy.
Usługodawca i jego zaufani partnerzy wymagają zgody użytkownika na gromadzenie danych w celu obsługi spersonalizowanych treści i ogłoszeń. Jeśli korzystasz ze strony instalki.pl bez zmiany ustawień przeglądarki, to oznacza to, że nie wyrażasz sprzeciwu co do otrzymywania wszystkich plików cookies na swoje urządzenie ze strony instalki.pl.
Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Od dnia 25.05.2018 r. na terenie Unii Europejskiej wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z regulaminem oraz polityką prywatności serwisu  [X]
Instalki.pl » Demonstracje » Biuro » Jaki program do pisania? Najlepsze edytory tekstu dla Windowsa
Niedziela, 12 Maj 2019 22:05, Wpisany przez Maksym Słomski
Edytory tekstu
Wybieramy najlepsze edytory tekstu dla systemu Windows

Alternatywa dla Microsoft Office? W sieci dostępnych jest mnóstwo ciekawych edytorów tekstu i pakietów biurowych. Wiele z nich pobierzecie za darmo. Oto zestawienie najlepszych programów do pisania dla systemów Windows.

Niektórzy nie wychodzą poza Notatnik, inni nie wyobrażają sobie życia bez pakietu Microsoft Office. Wszyscy użytkownicy komputerów osobistych powinni jednak wiedzieć, że dla popularnych edytorów tekstowych i pakietów biurowych istnieją świetne alternatywy. Czy darmowe alternatywy dla Office'a zawierają wszystkie funkcje znane z płatnego rozwiązania? Większość - tak. Wszystkich... niestety nie, ale być może braku wielu z nich nie odczujecie.

Niniejsze zestawienie prezentujące najlepsze programy do pisania i edytory tekstu dla systemów Windows (lecz nie tylko dla nich!) okaże się z pewnością przydatne dla uczniów szkół, studentów i pracowników biurowych. Wśród nich znajduje się także ciekawa propozycja dla programistów poszukujących edytora, który pokoloruje składnię w najpopularniejszych językach programowania, zaproponuje użyteczne autouzupełnianie i ułatwi im ich ciężką pracę.

ONLYOFFICE Desktop Editors


Edytory tekstu


Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: polska

System: Windows XP/Vista/7/8/10, Linux

Licencja: Freeware (bezpłatna)

 

ONLYOFFICE to otwartoźródłowy, darmowy pakiet biurowy będący ciekawą alternatywą dla popularniejszego LibreOffice. Główną zaletą bezpłatnego oprogramowania od Ascensio System SIA jest znacznie lepsze radzenie sobie z popularnymi formatami płatnego Microsoft Office, niż w przypadku innych pakietów biurowych, w tym właśnie LibreOffice.

W skład ONLYOFFICE w wersji Desktop Editors wchodzą aplikacje Document (odpowiednik Worda), SpreadSheet (odpowiednik Excela) oraz Presentation (odpowiednik PowerPointa). Stworzony przez Litwinów pakiet został w pełni spolszczony i oferuje użytkownikom z Polski także funkcję autokorekty. Program stawia na minimalizm - miejsce wielu zakładek zajęły w nim niewielkie ikony. Z tego właśnie powodu interfejs programów biurowych powinien przypaść do gustu użytkownikom laptopów o niewielkiej przekątnej ekranu. Korzystający z ONLYOFFICE chwalą to rozwiązanie za niską zasobożerność i pomijalny wpływ jego działania na wydajność procesora, a także dysku twardego. To właśnie ta aplikacja jawi się jako najlepszy darmowy pakiet biurowy dla starszych komputerów, dysponujących mniejszą mocą obliczeniową. Program może posłużyć także jako przeglądarka plików PDF.


WPS Office


Edytory tekstu
Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: polska

System: Windows XP/Vista/7/8/10

Licencja: Freeware (bezpłatna)


Wśród naszych czytelników niektórzy z pewnością pamiętają Kingsoft Office. Otóż musicie wiedzieć, że WPS Office jest jego bezpośrednim następcą - "rewolucja" dotyczyła wyłącznie nazwy. Pakiet biurowy WPS Office znany jest przede wszystkim użytkownikom Androida, gdyż był swego czasu bardzo często preinstalowaną aplikacją. W skład darmowego zestawu narzędzi biurowych wchodzi garść podstawowych programów - Writer (edytor tekstu), Spreadsheets (arkusze kalkulacyjne) oraz Presentation (prezentacje). Dodatkowo, użytkownicy WPS Office mogą korzystać ze świetnego i lekkiego czytnika PDF, stanowiącego dobrą alternatywę dla dość "ciężkiej" appki od Adobe. WPS Office słynie ze wsparcia bardzo dużej ilości formatów plików i pozwala na synchronizację plików w chmurze. Dla wielu osób zaletą będzie to, że interfejs WPS Office w wersji desktopowej do złudzenia przypomina interfejs Microsoft Office. W darmowej wersji programu tu i ówdzie pojawiają się reklamy, jednak trudno jest nazwać je uciążliwymi. Nie znajdziecie takiej, która przeszkodziłaby Wam w pracy.


Polaris Office


Edytory tekstu
Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: polska

System: Windows XP/Vista/7/8/10, Mac OS

Licencja: Freeware (bezpłatna)


Kolejna międzyplatformowa propozycja w naszym zestawieniu. Polaris Office kojarzą na pewno użytkownicy niektórych modeli smartfonów Samsunga. To jeden z nielicznych pakietów biurowych, które niemal na każdym kroku korzystają z dobrodziejstw technologii chmury. W pakiecie biurowym znajdziecie standardowy zestaw aplikacji - Word (edytor tekstu), Sheet (arkusze kalkulacyjne) oraz Slide (prezentacje).

Po zainstalowaniu aplikacji na "dzień dobry" otrzymujemy 1 GB przestrzeni na dysku wirtualnym, którą dzielić można pomiędzy maksymalnie trzema urządzeniami (jednym komputerem osobistym i dwoma smartfonami lub tabletami. Opcjonalnie, Polaris Office można połączyć z popularniejszymi dyskami wirtualnymi pokroju Dysku Google, Dropboxa lub Microsoft OneDrive. Niestety, miesięczny bezpłatny transfer danych ograniczony jest do zaledwie 60 MB.

Edytory tekstu
Pliki synchronizowane są w czasie rzeczywistym w chmurze, dzięki czemu pracę można rozpocząć na jednym urządzeniu i bez zapisania kontynuować ją na zupełnie innym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w jednym momencie dany plik edytowało kilka zaproszonych do współpracy osób.

W trakcie instalacji wariantu desktopowego aplikacji warto zwrócić uwagę na to, co chcecie zainstalować. Oprócz pakietu biurowego opcjami w oryginalnym instalatorze producenta są także rozszerzenie WebAdvisor, wtyczka Premier Opinion, a nawet program antywirusowy. Musicie także wiedzieć, że w Polaris Office występują mało inwazyjne reklamy.


OfficeSuite Basic


Edytory tekstu
Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: angielska

System: Windows 7/8/10

Licencja: Freeware (bezpłatna)


OfficeSuite widzieliście zapewne na pokładzie niejednego smartfonu z Androidem. Aplikacja jest dostępna nie tylko na komputery osobiste, ale także urządzenia mobilne z systemami Android i iOS. Darmowa wersja pakietu biurowego pozwala korzystać z w zasadzie wszystkich niezbędnych funkcji zawartych w nim programów. Do dyspozycji użytkownika oddano tu apki Documents (edytor tekstu), Sheets (arkusze kalkulacyjne), Slides (prezentacje), PDF (otwieranie i edycja PDF) a także klienta poczty o nazwie Mail. Pomimo braku spolszczenia menu i interfejsu aplikacji, polski język jest wspierany, podobnie jak jego autokorekta. OfficeSuite oferuje pełne wsparcie dla popularnych formatów, w tym DOC, DOCX, DOCM, XLS, XLSX, XLSM, PPT, PPTX, PPS, PPSX, PPTM, PPSM, ale także tych mniej popularnych, pochodzących z darmowych lub otwartoźródłowych narzędzi - ODT, ODS, ODP, RTF, CSV, a nawet ZIP. Po założeniu konta w usłudze OfficeSuite i opłaceniu którejś z płatnych wersji programu, będziecie mogli synchronizować pliki pomiędzy wszystkimi urządzeniami, z których korzystacie. Najtańsza płatna licencja, dzięki której pozbędziecie się reklam to koszt na poziomie 29.99 euro za rok.


Notepad++


Edytory tekstu
Kategoria: Edytor tekstu z funkcjami dla programistów

Wersja językowa: polska

System: Windows XP/Vista/7/8/10

Licencja: GNU PL


Notepad++ to z pewnością jeden z najpopularniejszych i najbardziej cenionych programów tego rodzaju. Narzędzie dostępne także w języku polskim udostępniane jest na licencji GNU za darmo! Notepad++ wykazuje minimalne zapotrzebowanie na zasoby, będąc przy tym jednym z najbardziej funkcjonalnych edytorów, który pokochali programiści z całego świata. Aplikacja samoczynnie rozpoznaje składnię HTML, JavaScript oraz PHP - nie tylko koloruje kod czyniąc go przez to czytelniejszym, ale także pozwala na wygodne zwijanie i rozwijanie jego fragmentów. Numeruje przy tym poszczególne wiersze, oferuje opcję autouzupełniania wyrazów, funkcji, a nawet korekty składni. Opcja otwierania kolejnych dokumentów w zakładkach czyni przeskakiwanie pomiędzy różnymi plikami i pracę na wielu dokumentach niezwykle wygodną. Wkoło programu zrzeszona jest pokaźna społeczność dbająca o tworzenie różnorakich pluginów, pozwalających integrować działanie Notepada++ z innymi popularnymi narzędziami.


LibreOffice


Edytory tekstu

Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: polska

System: Windows XP/Vista/7/8/10, Mac OS, Linux

Licencja: Freeware (bezpłatna)


Jeżeli szukacie pakietu biurowego będącego darmową alternatywą dla Microsoft Office, która będzie możliwie zbliżona do niego pod względem funkcjonalnym, to być może do gustu przypadnie Wam LibreOffice. To chyba najbardziej znane opensource'owe rozwiązanie tego typu, które nie posiada może nowoczesnej integracji z chmurą, ale oferuje możliwości wystarczające dla absolutnej większości użytkowników domowych. Mocną stroną jest kompatybilność z plikami wyjściowymi programów biurowych Microsoftu, interfejs mocno zbliżony do tego z Office'a oraz bardzo częste aktualizacje, wprowadzające cyklicznie mnóstwo większych lub mniejszych usprawnień.

Edytory tekstu

LibreOffice to zbiór aż sześciu programów biurowych, umożliwiających działania na wielu płaszczyznach. Są to rzecz jasna odpowiedniki płatnych rozwiązań Microsoftu. Do dyspozycji użytkowników za darmo oddano moduły Writer (edytor tekstu), Calc (arkusze kalkulacyjne), Impress (prezentacje), Base (bazy danych), Draw (diagramy), Math (rozwiązywanie równań matematycznych, fizycznych i chemicznych). Nazwa pakietu brzmi znajomo, ale nie do końca tak, jak ją zapamiętaliście? LibreOffice to "spadkobierca" OpenOffice, powstały po przejęciu firmy Sun Microsystems przez Oracle.


Dokumenty Google


Edytory tekstu
Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: polska

System: Windows

Licencja: Trialware


Masz aktywne konto Google? Świetnie! Z tego właśnie tytułu masz dostęp także do pakietu biurowego Dokumentów Google, uznawanego za najlepszy pakiet biurowy online. Narzędzia wchodzące w jego skład to edytor dokumentów (Dokumenty), edytor arkuszy kalkulacyjnych (Arkusze), program do tworzenia prezentacji (Prezentacje), Dysk Google (chmura) oraz Formularze (narzędzie do tworzenia ankiet). Dostęp do nich uzyskać można online z poziomu przeglądarki, z dowolnego systemu operacyjnego. Pakiet biurowy Google można zainstalować także w formie aplikacji na urządzenia mobilne z systemami Android oraz iOS. Prosty interfejs i obsługa niemal wszystkich popularnych formatów, na czele z formatami pakietu Office ułatwiają pracę na plikach.

Edytory tekstu

Dokumenty Google można obsługiwać także offline z poziomu przeglądarki Google Chrome lub na urządzeniach mobilnych. Funkcjonalność pakietu jest wtedy jednak ograniczona. Jedną z większych zalet Dokumentów Google jest przechowywanie wszystkich plików w chmurze i zapisywanie postępów prac w czasie rzeczywistym. Nawet w razie awarii zasilania treści zostaną zachowane bez konieczności manualnego ich zapisywania. Innym atutem jest bardzo wygodna praca na dokumentach w kilka osób jednocześnie, po uprzednim zaproszeniu do wspólnego działania. Edycję plików usprawnia funkcja autokorekty w czasie rzeczywistym, a w przypadku pracy zespołowej - także specjalny czat.

Edytory tekstu
Wadą Dokumentów Google są z pewnością ograniczone możliwości formatowania dokumentów, w porównaniu do płatnego rozwiązania Microsoftu oraz sporadyczne błędy w wyświetlaniu formatów plików programów zewnętrznych.

Dla użytkowników niekomercyjnych pakiet Dokumenty Google jest darmowy. W zamian za opłatę w wysokości od 4 euro miesięcznie uzyskać można dostęp do pakietu G Suite dającego możliwość tworzenia i współtworzenia treści w firmie - wraz z dodatkowymi zabezpieczeniami, kontrolą z poziomu panelu administratora oraz wsparciem telefonicznym Google.


Office 365


Edytory tekstu

Kategoria: Pakiet biurowy

Wersja językowa: polska

System: Windows 7/8/10

Licencja: Trial (testowa)


Wielu z Was może darzyć płatne rozwiązanie Microsoftu niechęcią - zupełnie niesłusznie! Usłudze Office 365 zawierającej komponenty najnowszego w danym momencie pakietu Microsoft Office warto dać szansę, zwłaszcza że przez miesiąc można ją testować za darmo, w ramach okresu próbnego. W ramach najbogatszego pakietu Office 365 Home otrzymacie dostęp do programów Word, Excel, PowerPoint, Outlook i OneNote (PC i Mac) oraz aplikacji Publisher i Access (wyłącznie PC). Ponadto, uzyskacie 1 TB przestrzeni w chmurze OneDrive i 60 minut rozmów międzynarodowych na Skype. Pakiet biurowy Office 365 nie ma sobie obecnie równych jeśli chodzi o liczbę funkcji programów wchodzących w jego skład, a także możliwości związanych z edytowaniem dokumentów w chmurze. Dzięki integracji z chmurą dokumenty udostępniane online można przeglądać i modyfikować z poziomu dowolnego urządzenia z systemem Windows lub Mac, a nawet smartfonów i tabletów z systemami Android i iOS. Wszystkie edycje na plikach synchronizowane są w czasie rzeczywistym z zawartością chmury Microsoft OneDrive - o ile oczywiście użytkownik Office'a sobie tego zażyczy. Wady? Cały pakiet jest dosyć "ciężki" i na słabszych komputerach może działać nieco wolniej.

Edytory tekstu
Pakiet Office 365 w wersji Home zainstalować może nawet 6 użytkowników, na 6 komputerach. Ceny Office 365 są bardzo różne. Microsoft sugeruje opłatę na poziomie 299,99 złotych rocznie lub 29,99 złotych miesięcznie za Office 365 Personal lub jednorazową w wysokości 639,99 złotych za edycję Office Home & Student 2019 (zawierającą wyłącznie aplikacje Word, Excel i PowerPoint). Jeśli dobrze poszukacie, znajdziecie te produkty taniej, z legalnych źródeł.