Samodzielna wymiana baterii w samochodzie elektrycznym
Jak zapewne wiecie, istnieje całkiem sporo różnych odmian samochodów elektrycznych. Najpopularniejsze są obecnie miękkie hybrydy (MHEV) oraz klasyczne hybrydy (HEV), które dopiero z czasem ustąpią swoją popularnością autom w pełni elektrycznym (BEV). Jak się okazuje, wymiana baterii nie zawsze musi być taka straszna, jak mogłoby się to wydawać. Znany majsterkowicz prowadzący kanał ChrisFix na YouTube postanowił to udowodnić.
Toyota Prius to chyba najpopularniejsza hybryda na świecie. Użytkowana ochoczo nie tylko przez zwykłych kierowców, ale również taksówkarzy jest szczególnie często widoczna także na polskich drogach. ChrisFix stworzył 40-minutowy materiał, na którym pokazuje majsterkowiczom, jak wymienić baterię w Toyocie Prius 3. generacji. To jego drugie wideo na ten temat – w tym nowym pokazuje nie tylko jak wymienić baterię, ale jak wymienić ją na baterię o lepszych parametrach.
Nie przegap: Zaczęło się. Samochody elektryczne nie wjadą na parking basenu w Warszawie
ChrisFix kupił Toyotę Prius w cenie zaledwie 2700 dolarów (ok. 11 200 złotych). Stan? Średni. Do tej pory odświeżył w niej lakier, odnowił wnętrze i naprawił układ wydechowy. Toyota wyceniła wymianę baterii na 4600 dolarów (ok. 19 100 złotych), przy czym samą robociznę wyceniono na ok. 1000 dolarów (ok. 4150 złotych) . ChrisFix sięgnął po baterię od Electron Hybrid Solution, lepszą niż ta Toyoty, sprzedawaną w cenie 2200 dolarów (ok. 9130 złotych). Zamiast oryginalnych pryzmatycznych ogniw baterii, nowa bateria wykorzystuje 14 cylindrycznych modułów, które skuteczniej oddają energię i sprawniej ładują się podczas hamowania regeneracyjnego. Ponadto, powietrze może przepływać pomiędzy cylindrami, co eliminuje problem przegrzewania się i przedwczesnego niszczenia ogniw.
ChrisFix w swoim stylu pokazał, jak zamontować baterię samodzielnie i zaoszczędzić sporo pieniędzy.
DIY, czyli zrób to sam
Wielu osobom wydaje się, że nie są w stanie czegoś zrobić, bo się na tym nie znają. W sieci jest jednak tyle darmowych, profesjonalnych poradników, że nawet z pozoru skomplikowane czynności stają się proste – i mówię tu nie tylko o mechanice samochodowej, ale też gotowaniu i wielu innych „zajawkach”. Sam w końcu zdecydowałem się na samodzielne prace przy swoim aucie i nie żałuję. Czy przy elektrykach nie będzie się dało podziałać we własnym zakresie? Wcale się o to nie boję.
W przypadku wymiany baterii cały proces wymaga jak widać odrobinę gimnastyki, ale pozwala zaoszczędzić równowartość około 10000 złotych. Rzecz jasna w przypadku każdego modelu auta kwestia wymiany baterii wygląda nieco inaczej, dostępność części zamiennych z pewnością jest różna, ale z czasem na pewno wykonywanie napraw we własnym garażu stanie się prostsze, a i w sieci zagości mnóstwo poradników na ten temat.
Czasy się zmieniają i jeśli przyszłość motoryzacji faktycznie ma polegać na elektryfikacji aut, to… być może czas się z tym pogodzić i zaadaptować?
Źródło: YouTube