Nie panikujcie. Samodzielna naprawa baterii w samochodzie elektrycznym nie jest trudna

Maksym SłomskiSkomentuj
Nie panikujcie. Samodzielna naprawa baterii w samochodzie elektrycznym nie jest trudna
Jedną z podstawowych obaw dotyczących użytkowania samochodów elektrycznych jest zmniejszanie się ich zasięgu, wraz ze zużywaniem się baterii. W przypadku każdego z aut wygląda to trochę inaczej i o ile niektóre samochody nawet po kilku latach legitymują się zasięgiem niewiele mniejszym niż po odebraniu ich z salonu, nie brakuje zgoła odmiennych historii. Koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym nierzadko przewyższa jego wartość, ale coraz częściej mówi się o wymianie pojedynczych ogniw, na co pozwalają niektórzy producenci. Ba, w niektórych hybrydach zespół baterii da się wymienić samodzielnie.

Samodzielna wymiana baterii w samochodzie elektrycznym

Jak zapewne wiecie, istnieje całkiem sporo różnych odmian samochodów elektrycznych. Najpopularniejsze są obecnie miękkie hybrydy (MHEV) oraz klasyczne hybrydy (HEV), które dopiero z czasem ustąpią swoją popularnością autom w pełni elektrycznym (BEV). Jak się okazuje, wymiana baterii nie zawsze musi być taka straszna, jak mogłoby się to wydawać. Znany majsterkowicz prowadzący kanał ChrisFix na YouTube postanowił to udowodnić.

chrisfix wymiana baterii toyota prius

Toyota Prius 3. generacji – ChrisFix dopieścił ją, wymienił baterię i planuje sprzedać ze sporym zyskiem. | Źródło: mat. własny – zrzut ekranu z YouTube

Toyota Prius to chyba najpopularniejsza hybryda na świecie. Użytkowana ochoczo nie tylko przez zwykłych kierowców, ale również taksówkarzy jest szczególnie często widoczna także na polskich drogach. ChrisFix stworzył 40-minutowy materiał, na którym pokazuje majsterkowiczom, jak wymienić baterię w Toyocie Prius 3. generacji. To jego drugie wideo na ten temat – w tym nowym pokazuje nie tylko jak wymienić baterię, ale jak wymienić ją na baterię o lepszych parametrach.

Nie przegap: Zaczęło się. Samochody elektryczne nie wjadą na parking basenu w Warszawie

ChrisFix kupił Toyotę Prius w cenie zaledwie 2700 dolarów (ok. 11 200 złotych). Stan? Średni. Do tej pory odświeżył w niej lakier, odnowił wnętrze i naprawił układ wydechowy. Toyota wyceniła wymianę baterii na 4600 dolarów (ok. 19 100 złotych), przy czym samą robociznę wyceniono na ok. 1000 dolarów (ok. 4150 złotych) . ChrisFix sięgnął po baterię od Electron Hybrid Solution, lepszą niż ta Toyoty, sprzedawaną w cenie 2200 dolarów (ok. 9130 złotych). Zamiast oryginalnych pryzmatycznych ogniw baterii, nowa bateria wykorzystuje 14 cylindrycznych modułów, które skuteczniej oddają energię i sprawniej ładują się podczas hamowania regeneracyjnego. Ponadto, powietrze może przepływać pomiędzy cylindrami, co eliminuje problem przegrzewania się i przedwczesnego niszczenia ogniw.

ChrisFix w swoim stylu pokazał, jak zamontować baterię samodzielnie i zaoszczędzić sporo pieniędzy.

DIY, czyli zrób to sam

Wielu osobom wydaje się, że nie są w stanie czegoś zrobić, bo się na tym nie znają. W sieci jest jednak tyle darmowych, profesjonalnych poradników, że nawet z pozoru skomplikowane czynności stają się proste – i mówię tu nie tylko o mechanice samochodowej, ale też gotowaniu i wielu innych „zajawkach”. Sam w końcu zdecydowałem się na samodzielne prace przy swoim aucie i nie żałuję. Czy przy elektrykach nie będzie się dało podziałać we własnym zakresie? Wcale się o to nie boję.

W przypadku wymiany baterii cały proces wymaga jak widać odrobinę gimnastyki, ale pozwala zaoszczędzić równowartość około 10000 złotych. Rzecz jasna w przypadku każdego modelu auta kwestia wymiany baterii wygląda nieco inaczej, dostępność części zamiennych z pewnością jest różna, ale z czasem na pewno wykonywanie napraw we własnym garażu stanie się prostsze, a i w sieci zagości mnóstwo poradników na ten temat.

Czasy się zmieniają i jeśli przyszłość motoryzacji faktycznie ma polegać na elektryfikacji aut, to… być może czas się z tym pogodzić i zaadaptować?

Źródło: YouTube

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.