Jest decyzja. Samochody spalinowe w Unii Europejskiej także po 2035 roku

Maksym SłomskiSkomentuj
Jest decyzja. Samochody spalinowe w Unii Europejskiej także po 2035 roku
Niespełna dwa tygodnie temu informowaliśmy Was, że w Unii Europejskiej powstał sojusz państw przeciwnych wprowadzeniu zakazu sprzedaży aut spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku. Było to pokłosie twardego stanowiska Niemiec, które skutecznie odsunęły w czasie głosowanie na ten temat, blokując tym samym podjęcie kontrowersyjnej decyzji. Teraz okazuje się, że bunt się opłacił. Unia Europejska złagodziła swoje stanowisko, choć miłośnicy samochodów spalinowych nie powinni jeszcze otwierać szampanów.

Samochody spalinowe w UE legalne po 2035 roku

Polska, Niemcy, Włochy, Czechy, Słowacja, Rumunia oraz Węgry opowiadały się przeciwko całkowitemu zakazowi sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej po 2035 roku. Zaproponowano wyjście kompromisowe z sytuacji w postaci dopuszczenia silników spalinowych korzystających z biopaliw. Komisja Europejska oraz Niemcy podały, że właśnie osiągnięto porozumienie w tej sprawie, a przepisy złagodzono.



„Samochody wyposażone w silnik spalinowy będą mogły być rejestrowane w Unii Europejskiej po 2035 roku, o ile będą napędzane paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla” – przekazał minister transportu Niemiec Volker Wissing.

Paliwa syntetyczne mają być wytwarzane w taki sposób, aby dwutlenek węgla był neutralizowany przed przedostaniem się do rury wydechowej auta. Zwolennikom samochodów spalinowych zalecam wstrzymanie się z fetowaniem z prostej przyczyny: takie paliwa mogą być astronomicznie drogie.

Cena paliw syntetycznych może zaskoczyć

Według ostrożnych szacunków litr e-paliwa może kosztować co najmniej 10 złotych, ale może również kosztować nawet 40 złotych. Ceny są wielką niewiadomą, ale z pewnością koszt produkcji i opracowania odpowiedniej technologii wymusi znaczące podwyżki. Niektórzy uważają, że obecne podwyżki cen paliw na terenie całej UE są wprowadzane, by stopniowo przyzwyczajać kierowców do tego, że samochód ma stać się w krajach Wspólnoty dobrem luksusowym. Większość społeczeństwa powinna zdaniem wielu polityków przemieszczać się za pomocą transportu publicznego.

Frans Timmermans, Europejski komisarz do spraw środowiska, podał na Twitterze, że rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów ma zostać przyjęte niezwłocznie.

Źródło: Twitter

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.