W Warszawie stanęła duża stacja ładowania samochodów elektrycznych. Podoba mi się

Maksym SłomskiSkomentuj
W Warszawie stanęła duża stacja ładowania samochodów elektrycznych. Podoba mi się
Opinie o samochodów elektrycznych są w polskim społeczeństwie naprawdę różne. Wydają się jednak przeważać głosy sceptyczne, wskazujące na liczne wady samochodów elektrycznych. Rosnące ceny prądu, niewielki realny zasięg, problemy ze spadkiem zasięgu po latach użytkowania, czy nawet wysokie ceny zakupu to tylko wierzchołek góry lodowej. Znacznie większą wadą elektromobilności w polskim wydaniu jest fatalna infrastruktura sieci ładowarek. Sytuacja ulega poprawie, a w naszym kraju przybywa zarówno szybkich ładowarek, jak i samych punktów ładowania. Firma EKOEN uruchomiła właśnie stację ładowania samochodów elektrycznych, która powinna być moim zdaniem wzorem dla innych.

Stacja ładowania EKOEN na warszawskim Mordorze

Warszawski Mordor to nawiązująca do twórczości J.R.R. Tolkiena potoczna nazwa jednej z biurowych dzielnic Warszawy. Chodzi o dawny Służewiec przemysłowy, będący swoistą krainą korporacyjnych biurowców, znajdujących w rejonie ulic Domaniewskiej, Wołoskiej, Cybernetyki i Marynarskiej. To właśnie tam firma EKOEN otworzyła największy w Warszawie hub ładowania samochodów elektrycznych.

Sprawdź też: Ulice Tolkiena i Gandalfa pojawiły się na warszawskim Mordorze


Co najbardziej wkurza kierowców samochodów elektrycznych w stacjach ładowania? Wydaje mi się, że niewielka liczba złącz do ładowania w każdym z takich punktów. W każdym z nich znajduje się bowiem przeważnie jedna, dwie ładowarki. Czasami po dojechaniu na miejsce okazują się zepsute, zajęte lub zablokowane. Takie problemy eliminują miejsca takie jak to, które od 31 stycznia zostanie oficjalnie otwarte dla kierowców. Stacja ładowania EKOEN znajduje się przy ul. Postępu 14 w Warszawie.

Polecamy: Deklarowany zasięg elektryków to ściema. Podano prawdziwe dane

Stacja ładowania niczym stacja paliw

EKOEN postanowił informować o cenach ładowania na pylonach widocznych z drogi – zupełnie jak w przypadku klasycznych stacji paliw. Na hub składa się aż sześć stanowisk, mających docelowo dysponować łączną mocą 1,49 MW. Składają się na nie jedna stacja ze złączem CHAdeMO o mocy 50 kW i pięć CCS o mocy 350, 240 i 150 kW. Aż trzy z nich oferują moc ładowania 350 kW, wspieraną chociażby przez samochód KIA EV6, jedna 240 kW i jedna 150 kW.


Początkowo moce ładowania będą niższe, bowiem zasilanie udostępnione przez właściciela obiektu ma przyłącze o mocy minimalnej 810 kW. EKOEN ma już podobno podpisaną umowę na budowę dedykowanego przyłącza o mocy 1500 kW.

EKOEN Warszawa – ceny ładowania

EKOEN w swoim hubie na start zaoferuje promocyjną stawkę ładowania wynoszącą 1,99 zł za kWh. Dla porównania, w Zielonej Górze kierowcy na stacji EKOEN ładują swoje pojazdy w cenie 2,89 złotych za 1 kWh. Firma nie dolicza dodatkowej opłaty za czas poświęcony wyłącznie na ładowanie. Ładujesz godzinę, stoisz godzinę za darmo – proste.

Co ważne: EKOEN nie wymaga mobilnych aplikacji, abonamentów, ani rejestracji konta. Opłatę uiszcza się kartą debetową lub kredytową w obecnym na miejscu zapłatomacie. To opcja przedpłacona – najpierw wybiera się złącze, później deklaruje kwotę maksymalną, którą można obciążyć rachunek i… tyle. EKOEN z konta pobierze sumę równoważną stawce za realnie wykorzystaną energię do ładowania.

Nie przegap: Ile kosztuje ładowanie samochodów elektrycznych w 2023? Policzyłem to i jestem przerażony


Stawki na tle konkurencji wydają się atrakcyjne. Cennik Orlen Charge od 1 stycznia 2023 roku wygląda tak:

AC – 1,89 zł/kWh
DC 50 kW – 2,69 zł/kWh
DC 50 kW < x < 125 kW – 2,89 zł/kWh
DC >125 kW – 3,19 zł/kWh

Do tego dochodzi opłata postojowa w wysokości 40 groszy za minutę w przypadku postoju powyżej 45 minut przy ładowarce DC, 60 minutach przy ładowarce AC na stacjach ze złączami AC i DC lub 720 minutach na stacjach, na których znajdują się wyłącznie złącza AC. Przy wyliczeniach dla ładowania DC załóżmy, że zmieścimy się w 40 minutach.

Cennik Greenway na 2023 rok wygląda z kolei tak:

Przy ładowaniu jednorazowym:

AC: 2,20 zł/kWh
DC < 100 kW: 3,40 zł/kWh
DC > 100 kW: 3,80 zł/kWh

Przy ładowaniu wielokrotnym:

Energia Standard (bez abonamentu):

AC: 1,95 zł/kWh
DC < 100 kW: 2,95 zł/kWh
DC > 100 kW: 3,25 zł/kWh

Energia Plus (34,99 zł miesięcznie):

AC: 1,75 zł/kWh
DC < 100 kW: 2,3 zł/kWh
DC > 100 kW: 2,6 zł/kWh

Energia Max (99,99 zł miesięcznie):

AC: 1,6 zł/kWh
DC < 100 kW: 1,95 zł/kWh
DC > 100 kW: 2,2 zł/kWh

Brzmi jak krok w dobrą stronę. No, kroczek.

Źródło: EKOEN, zdj. tyt. EKOEN

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.