Instalki.pl » Aktualności » Technika » Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w Polsce. Rząd przemówił
Wtorek, 24 Styczeń 2023 11:31, Wpisany przez Maksym Słomski
anna moskwa
Jednoznaczne stanowisko.

Unia Europejska chce zakazu sprzedaży samochodów benzynowych od 2035 roku, co dla wielu miłośników pojazdów zasilanych paliwami konwencjonalnymi oznacza koniec prawdziwej motoryzacji. W kwestii zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych, który ma zostać wprowadzony na mocy pakietu Fit for 55 (pol. Gotowi na 55), wypowiedzieli się właśnie przedstawiciele polskiego rządu.

Zakaz rejestracji aut spalinowych. Polska stanowczo przeciw


"Patrząc na rozwój stacji ładowania i elektromobilności w Europie uważam, że zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku jest nierealny" - oceniła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa w trakcie wywiadu w telewizji TVP Info. Przypomniano, że przeciwko takiemu zakazowi są też przedstawiciele innych krajów, w tym Włoch. W 2021 roku przeciw niemu oponowali również między innymi Czesi.

Kraje przeciwne sprzedaży samochodów z napędem spalinowym po 2035 roku na terenie Unii Europejskiej są jednak w mniejszości.

Sprawdź: Politycy kwestionują zakaz sprzedaży aut spalinowych w UE od 2035 roku

Polska inwestuje w elektromobilność, ale postęp jest umiarkowany. Wystarczy spojrzeć na to, jak ma się projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera.

ford mustand 2024
Nowy Ford Mustang z V8 pod maską? To jeden z ostatnich takich samochodów spalinowych, a przynajmniej na rynku europejskim. | Źródło: Ford

Co do zakazu sprzedaży samochodów spalinowych wypowiedział się też szef PiS, Jarosław Kaczyński.

"Jestem optymistą, jeśli chodzi o wzrost zamożności Polaków, który już dzisiaj jest poważny i wierzę, że znacznie więcej niż 20 proc. Polaków będzie stać w 2035 roku na samochód elektryczny" - mówił Jarosław Kaczyński w Bielsku-Białej, pytany o podejście PiS do zakazu rejestracji pojazdów spalinowych w UE. "Mimo to duże grupy społeczne mogą być pozbawione możliwości korzystania z samochodów, więc z takim wykluczeniem należy walczyć" - zauważył.

Co ciekawe, Polska wcześniej poparła zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku w ramach podpisanego w listopadzie 2021 Porozumienia z Glasgow. Deklarację podpisały 24 państwa rozwinięte, 39 miast oraz regionów, a także 28 operatorów flot i platform carsharingowych oraz 6 producentów samochodów. Nie poparły jej USA, Niemcy, Francja, Chiny i Japonia. Trudno powiedzieć jak wielkie znaczenie ma poparcie Wysp Zielonego Przylądka i Salwadoru.

Zdaniem wielu biorąc pod uwagę obecny stan europejskiej gospodarki, panujący kryzys oraz to, że mniejszość osób stać na samochody elektryczne, z wprowadzeniem nowych przepisów należy wstrzymać się na jeszcze wiele lat. Trzeba pamiętać o tym, że koniec motoryzacji spalinowej oznacza koniec wielu, jeśli nie większości warsztatów samochodowych.

ford mustang mach e
Ford Mustang Mach E - zdaniem jednych świetny samochód elektryczny, zdaniem innych szarganie dobrego imienia kultowego modelu. | Źródło: Ford

Europejski Zielony Ład


Celem pakietu Fit for 55 jest zredukowanie emisji dwutlenku węgla przez Unię Europejską o co najmniej 55 procent w stosunku do roku 1990. Dodatkowo pakiet ten zakłada, że 40 proc. produkowanej energii ma pochodzić ze źródeł odnawialnych.

Przeczytaj: Samochody elektryczne to poważne zagrożenie dla innych pojazdów. O tym się nie mówi

Porozumienie Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w sprawie rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, w praktyce oznaczających przejście na motoryzację elektryczną, zawarto 27 października 2022 roku.

Równi i równiejsi


Przypominam, że obecnie za każdy emitowany gram CO2 ponad ustaloną normę producenci aut płacą karę w wysokości 95 euro. Kary te przenoszone są na konsumentów, między innymi dzięki czemu ceny nowych samochodów są tak wysokie. Z płacenia kar wyłączone są firmy sprzedające mniej niż 1000 samochodów rocznie. Zgadliście, to firmy produkujące auta dla najbogatszych - Ferrari, Aston Martin i podobne. Te wyposażone w paliwożerne i niezbyt ekologiczne silniki pojazdy będą związane przepisami dopiero pod koniec 2035 roku. Dzięki temu zapewne ominie je zakaz sprzedaży aut z silnikiem benzynowych.

Źródło: TVP Info