Chiny mają lewitujące samochody maglev. Jest pierwsze nagranie

Maksym SłomskiSkomentuj
Chiny mają lewitujące samochody maglev. Jest pierwsze nagranie
Latające samochody to temat od lat powracający niczym echo. Niestety, niewiele wskazuje na to, aby najpopularniejsze dziś projekty tego typu pojazdów w przyszłości zawładnęły przestworzami. Tylko na przestrzeni ostatnich miesięcy przybliżaliśmy Wam sylwetki m.in. brytyjskiego prototypu Volar oraz słowackiego AirCar. Teraz do stawki dołączają Chińczycy, którzy latające samochody wyobrażają sobie zupełnie inaczej. Pojazdy rodem z Państwa Środka nie mają latać, a lewitować.

Lewitujący samochód z Chin

Chińczycy na potęgę inwestują w technologię poduszki magnetycznej o nazwie maglev. W lipcu ubiegłego roku opisywaliśmy chociażby pociąg należący do China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), który jako pierwszy na świecie ma przekroczyć prędkość 600 km/h. Okazało się, że w chiński rząd pragnie, aby z poduszki magnetycznej korzystały także samochody.

Zobacz również: Dron pasażerski z pilotem w środku latał nad Toskanią. Współtwórcą jest Polak

Chińska rządowa agencja Xinhua donosi o sukcesie naukowców z Southwest Jiaotong University w mieście Chengdu w prowincji Syczuan. Badaczom udało się przeprowadzić testy drogowe zmodyfikowanych samochodów pasażerskich, które za sprawą technologii maglev poruszają się na wysokości 35 mm nad specjalną szyną. Wyposażone w odpowiednie magnesy 2,8-tonowe (!) sedany pokonywały tor testowy o długości ok. 8 kilometrów z prędkością sięgającą 230 kilometrów na godzinę.



Agencja Xinhua podaje, że testy zostały przeprowadzone przez rządowe władze transportowe w celu zbadania środków bezpieczeństwa podczas jazdy z dużą prędkością. Deng Zigang, jeden z profesorów uniwersyteckich, który brał udział w projektowaniu pojazdów, przekazał państwowej agencji prasowej, że wykorzystanie lewitacji magnetycznej w elektrycznych samochodach osobowych może potencjalnie zmniejszyć zużycie energii i znacząco zwiększyć zasięg pojazdów.

Samochody na tory?

Technologia maglev pozwala na jazdę z dużą prędkością bez zużywania dużych ilości energii ze względu na brak tarcia. Technologia ta w odniesieniu do transportu indywidualnego została zaproponowana m.in. przez The Boring Company Elona Muska w formie Hyperloop i Virgin Hyperloop One od Richarda Bransona. Potencjał samochodów maglev badany jest od ponad dekady. Volkswagen zaprojektował koncepcję samochodu typu hover jeszcze w 2012 roku. Projekt budzi jednak spore obawy i kontrowersje.

Co się stanie, jeśli samochód poruszający się z dużą prędkością wypadnie ze swojego toru magnetycznego lub zostanie zepchnięty z niego przez pojazd niemagnetyczny? Czy naprawdę wszystko zmierza ku temu, aby pozbawić ludzi możliwości kierowania pojazdami i zastąpić ich popełniającymi mniej błędów maszynami? Ponadto, co z infrastrukturą, której budowa będzie kosztowna i zajmie lata?

Źródło: Xinhua

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.