Chiny uruchomiły linię kolejową na pustyni Takla Makan

Maksym SłomskiSkomentuj
Chiny uruchomiły linię kolejową na pustyni Takla Makan
Chińczycy znani są z gigantycznego rozmachu swoich inwestycji, ale teraz wydaje się, że przeszli oni sami siebie. Na południowym krańcu pustyni Takla Makan, zwanej także „morzem śmierci”, której rozmiar można porównać do powierzchni Polski (ok. 270 tys. km² vs 322 575 km²), zbudowali kilkuset kilometrowy odcinek kolejowy, zamykający ogromną pętlę kolejową. Jest wyczyn to tym bardziej imponujący, że mówimy o infrastrukturze budowanej na drugiej największej na świecie pustyni piaszczystej. Pokonanie pętli o długości ok. 2700 km na pokładzie kolei wysokich prędkości zajmuje zaledwie ok. 12 godzin.

chiny kolej na pustyni takla makan mapa

Mapa trasy kolejowej wokół pustyni Takla Makan, z uwzględnieniem nowowybudowanego odcinka (na południu). | Źródło: SCMP

Chiny zbudowały linię kolejową na pustyni Takla Makan

Zaledwie niecałe 4 lata zajęło Chińczykom zamknięcie pętli kolejowej wokół pustyni Takla Makan, liczącej sobie ok. 2700 kilometrów. Budowany odcinek o długości 825 km pomiędzy Hoten i Ruoqiang liczy sobie 22 stacje i łączy trzy wcześniej już istniejące nitki kolejowe. Skorzystają z niego mieszkańcy aż pięciu pięciu prowincji w Chinach.

Temperatury na pusty Takla Makan nierzadko przekraczają 50 stopni Celsjusza. W tak trudnych warunkach budowlańcy nie tylko kładli tory i towarzyszącą im infrastrukturę, ale również postawili pięć wieduktów o łącznej długości 49,7 kilometrów. Wszystko to od grudnia 2018 roku. Chińczycy nie byliby jednak sobą, gdyby nie zrobili czegoś „ekstra”, co wywoła podziw u mieszkańców reszty świata.

Domyślacie się zapewne, że pustynny piasek jest wrogiem zbudowanej na pustyni linii kolejowej. Chińczycy pragnąc ochronić cenną infrastrukturę przed pustynnieniem zasadzili ponad 13 milionów drzew i zasiali ponad 50 milionów metrów kwadratowych trawy.



Nowa nitka będzie wykorzystywana nie tylko do transportu ludzi, ale także przeróżnych dóbr. Poinformowano, że nowa linia „wzmocni połączenia kolejowe na zachodnich obszarach przygranicznych, co ułatwi przepływ ludzi i towarów oraz będzie promować rozwój obszarów wzdłuż linii, co będzie odgrywać rolę w zwiększaniu jedności etnicznej, wzmacnianiu obrony narodowej i promowaniu rewitalizacji obszarów wiejskich”.

Międzynarodowa krytyka chińskiej polityki

We wtorkowym wspólnym oświadczeniu dziesiątki krajów wyraziło zaniepokojenie domniemanymi nadużyciami w regionie Sinciang, w tym „wiarygodnymi raportami” – stanowczo odrzuconymi przez Chiny – o ponad milionie Ujgurów i członków innych mniejszości muzułmańskich, którzy mieli zostać arbitralnie zatrzymani na przestrzeni tworzenia inwestycji. Zażądano również, aby szef ONZ ds. praw człowieka opublikował długo opóźniany raport na temat sytuacji praw człowieka w tym kraju.

Źródło: scmp

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.