W marcu ubiegłego roku spore poruszenie wywołała informacja o tym, jakoby anglikański Kościół Anglii wprowadził terminale płatnicze w swoich parafiach. Polski Kościół nie pozostaje daleko w tyle. Nowoczesna e-ofiara zawitała za sprawą Fundacji Polska Bezgotówkowa do parafii w Jastrzębiej Górze jeszcze w ubiegłym roku, a obecnie rozważa się wprowadzenie terminali w kolejnych kościołach.
„Korzystanie przez parafie z terminali płatniczych może przyczynić się do zwiększania ofiarności wiernych zwłaszcza, gdy chodzi o młodsze pokolenie, które coraz rzadziej korzysta z banknotów, a posługuje się kartami czy smartfonami, by realizować swoje płatności”, mówi w rozmowie z Onetem ks. Janusz Majda, Ekonom Konferencji Episkopatu Polski.
Istotnie, co dziesiąty Polak w ogóle nie korzysta z gotówki, a 56% Polaków preferuje płatności bezgotówkowe. Dość powiedzieć, że jesteśmy jednym z europejskich liderów w zakresie płatności zbliżeniowych, co potwierdzają publikowane każdego roku statystyki. Księża podają, że coraz więcej Polaków prosi o możliwość przekazywania ofiary w kościele kartą płatniczą.
E-taca (e-ofiara?) coraz bliżej
„Czasy współczesne sprawiają, że coraz częściej parafie i instytucje kościelne rozważają korzystanie z terminali płatniczych”, mówi ks. Majda. Nowe zmiany wymagają jednak zmiany mentalności wśród osób duchownych, ale także świeckich.
Wystarczy poczytać komentarze w Internecie, aby przekonać się, że Polacy (zwłaszcza niewierzący) często próbują dyskredytować nowoczesne rozwiązania w kościołach. Czy jednak możliwość płatności kartą jest czymś złym i nie licującym z wiarą? Czy słynne powiedzonko „PIN i zielony. Amen.” jest rzeczywiście śmieszne? Rozwiązania takie jak płatności kartą w kościele, czy też prezentowany niedawno E-Różaniec pokazują, że Kościół jako instytucja stara się podążać za nowoczesnymi rozwiązaniami i trafiać tym samym do młodych wiernych.
Ksiądz Janusz Majda dodaje jednak: „Kościół musi sam zdecydować jak i na ile korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym przypadku transakcji bezgotówkowych, by nie zatracić swojego wyjątkowego duszpasterskiego charakteru i pozostać nadal wierny swojej misji.”
Czy widzicie coś niestosownego w dążeniu Kościoła do umożliwiania wiernym płatności bezgotówkowych?
Źródło: Onet