MAS wykorzystywał będzie sztuczna inteligencję IBM, serwery o wysokiej mocy obliczeniowej oraz technologie edge computing IBM do samodzielnej nawigacji i unikania zagrożeń na trasie z Plymouth w Anglii do miejscowości o tej samej nazwie w stanie Massachusetts. Z wirtualnym pokładem statku łączyć będą się m.in. badacze z Uniwersytetu w Birgmingham. Tak, na pokładzie MAS będzie dało się wirtualnie „zaokrętować”.
Statek zostanie wyposażony w trzy kapsuły badawcze zawierające liczne instrumenty pomiarowe. Te pomogą przygotować jeszcze dokładniejsze mapy poziomu morza i plastiku w oceanach, zbadać ssaki morskie, czy też zgłębiać bezpieczeństwo cybernetyczne na morzu. Za działania statku i rozpoznawanie zagrożeń odpowiedzialne będą technologie PowerAI Vision i sztuczna inteligencja wykorzystująca głębokie uczenie się. Świadomość sytuacyjną zagwarantują systemy RADAR, AIS oraz LIDAR znany z samochodów autonomicznych.
Za sprawą opublikowanego materiału wideo dowiedzieliśmy się jak wyglądał będzie nietypowy statek.
W Gdańsku budowany jest kadłub statku, który w styczniu 2020 roku zostanie przetransportowany do Plymouth w Wielkiej Brytanii. Tam zostanie wyposażony w niezbędne technologie. Testy na morzu ruszą w lipcu. Samodzielny rejs powinien rozpocząć się we wrześniu 2020 roku – potrwa on dwa tygodnie.
Źródło: IBM