Ten chiński pociąg typu maglev osiągnie prędkość 600 km/h

Maksym SłomskiSkomentuj
Ten chiński pociąg typu maglev osiągnie prędkość 600 km/h
{reklama-artykul}
Chiny to obecnie jeden z najprężniej rozwijających się krajów na świecie. Nikogo więc nie powinno dziwić, że to właśnie w Państwie Środka prezentowane są bardzo często imponujące nowe technologie i urządzenia. Najnowszym osiągnięciem chińskich inżynierów jest pociąg typu maglev, który osiągać może zawrotną prędkość na poziomie 600 kilometrów na godzinę.
Prototyp najnowszego pociągu poruszającego się na poduszce magnetycznej zaprezentowała właśnie państwowa firma China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), największy dostawca części wykorzystywanych na kolei na całym świecie. Futurystycznie wyglądający pojazd lewituje 10 mm ponad powierzchnią specjalnego toru.

chinski maglev 600 kilometrow na godzine 2

Chińczycy zapowiadają, że ich nowy pociąg sprawi, że przeloty pasażerskie na odległościach do 1500 kilometrów stracą uzasadnienie ekonomiczne. Pojazd ma pozwolić przemieszczać się w iście luksusowych warunkach – w jego wnętrzu będzie przede wszystkim znacznie ciszej, niż na pokładzie samolotu. Obecnie podróż z Pekinu do Szanghaju zajmuje 4.5 godziny samolotem i 5.5 godziny na pokładzie kolei wysokich prędkości (poruszających się ze średnią prędkością 350 km/h). „Nowy pociąg typu maglev skróci czas tej podróży do zaledwie 3.5 godziny.” – zapewnia Ding Sansan z CRRC.

Zanim pociąg ten trafi do seryjnej produkcji, przeprowadzone muszą zostać niezbędne testy. Rozpoczęcie produkcji nowego pociągu planowane jest na 2021 rok.

chinski maglev 600 kilometrow na godzine 3

Pojazdy wykorzystujące technologię poduszki magnetycznej poruszają się przy wysokich prędkościach bez styku z torem. Dzieje się tak za sprawą unoszenia elektromagnetycznego w wyniku odpychania i przyciągania magnesów stałych lub zastosowanego układy elektromagnesów w torze i pojeździe. Przy niskich prędkościach indukowana siła jest zbyt mała i pociągi te rozpędzać się muszą przy użyciu specjalnych kół.

Warto zaznaczyć, że obecnie rekord prędkości na kolei należy do japońskiego pociągu MLX01, który rozwinął 21 kwietnia 2015 roku prędkość 603 km/h. Popularny pociąg TGV, który w świadomości wielu z Was tkwi zapewne jako „ten najszybszy”, udało się rozpędzić w 2007 roku do prędkości 574,8 km/h. Na co dzień pociągi te poruszają się z dużo niższymi prędkościami.

Rekordową prędkość przelotową uzyskuje obecnie chiński pociąg typu maglev, operujący na 30-kilometrowym odcinku pomiędzy lotniskiem Szanghaj Putong, a centrum miasta. Pojazd rozpędza się do 431 kilometrów na godzinę. Od 2002 roku, kiedy to otwarto te połączenie, żaden inny pociąg pasażerski nie rozpędził się do tak dużej prędkości w trakcie przewozu ludzi.

Źródło: CRRC, inf. własna

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.