Samoloty naddźwiękowe coraz bliżej rzeczywistości?

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Samoloty naddźwiękowe coraz bliżej rzeczywistości?
Samoloty naddźwiękowe zostały już dawno temu wycofane z komercyjnego obiegu – niektórzy producenci pracują jednak na ich przywrócenie. Inżynierowie zajmujący się obecnie układem napędowym, który umożliwi nie naddźwiękową, a hipersoniczną podróż poinformowali, iż osiągnęli przełom w rozwoju oraz badaniach. Brytyjska technologia została oznaczona jako Synergetic Air-Breathing Rocket Engines. Ma ona pozwolić pewnego dnia samolotom na osiąganie prędkości w powietrzu na poziomie Mach 5, czyli około 6173 kilometrów na godzinę.

Przy prędkości Mach 5 lot między Londynem a Australią zająłby około czterech i pół godziny – nie wspominając już o najchętniej wybieranych kierunkach, takich jak Londyn – Nowy Jork czy Londyn – Pekin. Projekt Boeinga zakłada podróżowanie z prędkością nawet 5 razy szybsza od rozwiązań sugerowanych przez innych producentów oraz naukowców. Jak to wszystko jednak osiągnąć?

samolothipersoniczny2

Aby osiągnięcie opisywanych prędkości było możliwe, naukowcy muszą poradzić sobie z przetwarzaniem silnych strumieni powietrze w ekstremalnych temperaturach. Zespół odpowiedzialny za rozwój Synergetic Air-Breathing Rocket Engines opracował komponent, który jest w stanie z powodzeniem poradzić sobie z temperaturami na poziomie 420 stopni Celsjusza dopasowując się do warunków osiąganych przy prędkości 3,3 Macha. Przy tego typu prędkości samolot podróżowałby trzy razy szybciej niż prędkość dźwięku i o 50% szybciej od Concorde’a.

Test technologii odbył się w Stanach Zjednoczonych w placówce na terenie Colorado. Były to jedne z pierwszych etapów szeroko zakrojonego programu, w którym to ostatecznie rozwiązania chłodzące będą musiały przetrwać temperatury wyższe niż 1000 stopni Celsjusza – takich warunków należy się spodziewać podczas podróżowania z prędkością na poziomie Mach 5.

Na ten moment wyniki testów są bardzo dobre i inżynierowie mogą pomyślnie dalej pracować nad kolejnymi przełomami. Reaction Engines w ostatnich latach uzyskało także spore finansowanie, które pozwoli na nieprzerwane prace nad tym, aby podróżowanie dookoła kuli ziemskiej stało się znacznie szybsze niż dotychczas.

Źródło: CNBC

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.