Microsoft 3D Movie Maker to teraz program open source

Maksym SłomskiSkomentuj
Microsoft 3D Movie Maker to teraz program open source
Starsi czytelnicy naszego serwisu z pewnością pamiętają doskonale to, jak wyglądał świat komputerów i technologii w latach 90′ XX wieku. Jeżeli interesowaliście się oprogramowaniem już wtedy, zapewne nie jest Wam obcy Microsoft 3D Movie Maker. Program wydany w 1995 roku pozwalał umieszczać trójwymiarowe obiekty w prerenderowanych środowiskach. Wyglądało to naprawdę dobrze. Soft stracił już wsparcie, a teraz został udostępniony jako open source!

Microsoft 3D Movie Maker za darmo

Tak, wiem. Oprogramowanie wygląda teraz na mocno przestarzałe, ale to wciąż świetny sposób na darmową zabawę efektami 3D i poczucie się jak grafik z tamtej epoki. Klasyczny program jest teraz projektem otwartoźródłowym, którego kod trafił do serwisu GitHub na licencji MIT.



Narzędzie nie tylko straciło wsparcie, ale też może nawet nie działać na niektórych nowszych komputerach. Dobrym pomysłem będzie uruchomienie go na nieco już wiekowym sofcie lub sprzęcie. Nie zniechęcamy natomiast do podjęcia prób odpalenia go na dzisiejszych komputerach.

„Ten projekt prawdopodobnie nie zostanie pomyślnie skompilowany na nowoczesnym sprzęcie i oprogramowaniu, ale możesz rozpocząć kompilację – w ten sposób otrzymasz przynajmniej częściowo ukończone pliki binarne” – czytamy na stronie GitHub programu.

Ciekawostka: okna dialogowe w 3D Movie Maker to pierwszy udokumentowany debiut Comic Sans, który został opracowany pierwotnie z myślą o cudacznej nakładce systemowej Microsoft Bob. Comic Sans później dopiero pojawił się w Windows 95 Plus! Pack, przeglądarce Internet Explorer i innych produktach firmy Microsoft z lat 90.

Dlaczego Microsoft nagle upublicznił ten kod?

Kod źródłowy Microsoft 3D Movie Maker został wydany nie dlatego, że Microsoft ma plany dotyczące wskrzeszenia 3D Movie Maker, ale dlatego, że ktoś po prostu o to zapytał. Samozwańczy „nekromanta sprzętowo-programowy” Foone Turing poprosił firmę Microsoft o udostępnienie kodu w kwietniu, ponieważ chciał go „nieco rozbudować”. Developer Division Community Manager w Microsofcie, Scott Hanselman i kierownik biura Microsoft Open Source Programs, Jeff Wilcox, współpracowali z działem prawnym Microsoftu, aby tak właśnie się stało.

Renderer 3D używany w 3D Movie Maker nazywa się BRender i był wykorzystywany m.in. w grach komputerowych Argonaut Software z połowy lat 90., takich jak Carmageddon i FX Fighter.

Co ciekawe, Turing otrzymał również pozwolenie na wydanie kodu BRendera na tej samej licencji MIT, co 3D Movie Maker, na początku kwietnia po tym, jak poprosił o pozwolenie byłego dyrektora generalnego Argonaut, Jeza Sana.

Źródło: GitHub

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.