AMD FidelityFX Super Resolution 2.0. Wysoka rozdzielczość przy oszczędności mocy

Jan DomańskiSkomentuj
AMD FidelityFX Super Resolution 2.0. Wysoka rozdzielczość przy oszczędności mocy

Wraz z mocnym podniesieniem rozdzielczości, karty graficzne mają do wykonania znacznie więcej obliczeń. W końcu w 2160p (UHD 4K) jest cztery razy więcej pikseli niż przy standardowym 1080p (full HD). Oczywiście GPU są coraz mocniejsze, ale efekty też nie stoją w miejscu. Chcielibyśmy mieć coraz bardziej zaawansowane gry przy coraz wyższych rozdzielczościach. Tym bardziej, że monitory i telewizory 4K, stają się coraz popularniejsze. Nvidia pozwala na renderowanie obrazu w niższej rozdzielczości i jego skalowanie bez zauważalnej utraty jakości dzięki technologii DLSS. Za to AMD właśnie zaprezentowało poprawioną własną propozycję w podobnym temacie. Chodzi o AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) 2.0.

AMD dzięki FSR 2.0 pozwoli na jeszcze lepszą jakość obrazu 2K czy 4K przy wzroście wydajności

Co ważne AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 jest rozwiązaniem multiplatformowym. Skorzystają z niego zarówno posiadacze PC jak i konsol. Zadebiutuje już w drugim kwartale 2022 roku. W przeciwieństwie do podobnej metody Nvidii, rozwiązanie AMD oferuje skalowanie bez konieczności stosowania uczenia maszynowego, więc jego zastosowanie jest prostsze i może być zaimplementowane na większej liczbie platform. Algorytmy analizują dane z poprzednich klatek animacji, aby poprawić jakość skalowania. AMD nie wykorzystuje przy tym dedykowanych jednostek obliczeniowych (zarówno przy FSR 1.0 jak i FSR 2.0), więc nie zamyka to drogi do implementacji nawet przy korzystaniu ze sprzętu konkurencji.

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0. Wysoka rozdzielczość przy oszczędności mocy

Uproszczony schemat działania AMD FSR 2.0 / Foto: AMD

Nowa odsłona FSR jest bardziej wymagająca. AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 będzie oferować trzy podstawowe tryby i jeden opcjonalny. W zależności od tego, czy większy nacisk będzie kładziony na jakość, czy na przyrost płynności generowanych klatek, będzie można skorzystać z Quality, Balanced i Performance. Dodatkowo Ultra Performance, który będzie aktywny tylko w przypadku wyraźnego włączenia tej opcji przez deweloperów.

FSR 2.0 na PC i Xboxie, na pewno pojawi się w Deathloop i Forspoken

Jak zaznacza AMD – „dokładnie tak, jak FSR 1.0, FSR 2.0 będzie otwartym rozwiązaniem na bazie licencji MIT i będzie dostępny dla deweloperów jako intuicyjne i łatwe w użyciu API z obsługą DirectX 12 i Vulkan. Powstanie również rozszerzenie (plug-in) do Unreal Engine.

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0. Wysoka rozdzielczość przy oszczędności mocy

Porównanie działania różnych trybów FSR 2.0 i natywnej rozdzielczości 4K / Foto: AMD

W pierwszej kolejności wsparcie FSR 2.0 zostało zapowiedziane dla Deathloop i Forspoken (premiera drugiej gry przewidziana jest na październik 2022 roku). Pierwsze obsługiwane tytuły powinny pojawić się już w drugim kwartale 2022 roku. Będą to zarówno produkcje z PC jak i Xboxa. FSR 2.0 będzie udostępniony w zestawie deweloperskim Xbox GDK dla zarejestrowanych twórców gier.

Zobacz również: To nie film aktorski. Nowy pokaz silnika Unity wbija w fotel

Źródło i foto: AMD

Udostępnij

Jan DomańskiDziennikarz publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Skupia się głównie na tematyce związanej ze sprzętem komputerowym i grami wideo.